Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Pemuda Amanah memandang serius cadangan Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) untuk memperkenal semula dasar senarai hitam peminjam yang culas untuk ke luar negara.

Langkah tersebut amat bertentangan dengan janji PH untuk mengurangkan kos dan beban hidup rakyat khususnya dalam kalangan anak muda.

Malah PH meletakkan sasaran dalam janji 100 hari untuk menyah senarai hitam peminjam sejurus memenangi pilihan raya umum ke-14 setahun yang lalu.

Justeru Pemuda Amanah ingin mengingatkan PTPTN terhadap manifesto dan tawaran PH tersebut agar ia tidak dikhianati dan diambil mudah.

Selain itu, Pemuda Amanah juga menggesa PTPTN lebih profesional dan berhati-hati ketika mengumumkan sebarang cadangan dan langkah yang masih belum muktamad.

Sungguhpun masih berbentuk cadangan, ternyata ianya menimbulkan kegelisahan khusus dalam kalangan peminjam, selain membentuk persepsi yang salah terhadap kerajaan hari ini.

Sewajarnya PTPTN mengemukakan cadangan yang lebih komprehensif untuk menggalakkan pembayaran semula dibuat, seperti memberikan insentif lebih menarik serta rebat lebih banyak kepada peminjam tertentu.

PTPTN tidak sepatutnya menekan peminjam dengan tindakan yang disifatkan ke belakang.


MUHAMAD FADZIL AHAMAD ialah setiausaha Pemuda Amanah Nasional.

Tulisan ini tidak semestinya mencerminkan pendirian rasmi Malaysiakini.

Lihat Komen
ADS