Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
Lagi berita dari pengarang

Kita sering berfikir kita boleh membaca keperibadian seseorang dari gaya mereka berjalan.

Namun kebanyakan dari andaian anda adalah salah dan tidak benar.

Gaya anda berjalan sebenarnya adalah berkemungkinan akan mendedahkan satu perkara yang anda cuba sembunyikan.

Sekiranya anda melihat seorang lelaki berjalan masuk ke kedai atau restoran dengan gaya pendekar, anda mungkin menganggap bahawa dia seorang lelaki yang yakin dan sukar digugat.

Kemungkinan juga anda berfikiran celaru atau bersangka buruk.

Anda mungkin tidak akan dapat membantu diri anda daripada membuat kesimpulan tentang keperibadiannya berdasarkan cara berjalan beliau.

Ahli psikologi telah mengkaji dan membuat andaian ini selama lebih dari tiga suku abad, dan penemuan mereka mencadangkan bahawa kebanyakan dari kita cenderung membuat tafsiran yang sangat serupa dengan keperibadian orang lain berdasarkan gaya berjalan mereka.

Selepas mememerhatikan seseorang itu berjalan masuk ke kedai atau restoran kemungkinan bahawa anda dan saya akan bersetuju mengenai jenis keperibadiannya.

Namun tiada siapa pun mampu membuat andaian tepat melalui gaya jalan seseorang kecuali kita bertanya kepada seorang ‘psikopat’.

Salah satu penyelidikan ke arah gaya dan keperibadian terawal diterbitkan pada tahun 1935 oleh ahli psikologi kelahiran Jerman, Werner Wolff.

 Dia telah merakamkan filem satu kajian terhadap lima lelaki dan tiga wanita (tanpa mereka mengetahui), yang mengambil bahagian dalam satu tugasan sambil memakai pakaian yang menyembunyikan keperibadian masing-masing.

Para peserta kemudiannya menyaksikan kembali rakaman filem yang telah disunting tanpa mengetahui wajah masing-masing , dan mereka membuat tafsiran tentang keperibadian masing-masing berdasarkan ‘gaya’ semata-mata.

Kajian ini mempunyai beberapa butiran yang menarik, bunyi gelendong rakaman perlu disamarkan dengan metronom berdetik, contohnya.

Lebih menarik lagi, Wolff mendapati bahawa para peserta mudah mengesan siapa antara satu sama lain berdasarkan gaya keunggulan mereka, dan sering bersetuju dalam penghakiman mereka.

Sebagai contoh, pertimbangkan beberapa deskripsi yang diberikan secara berasingan oleh peserta untuk "Subjek 45":

"Megah dan bangga diri, tanpa asas untuknya."

"Seseorang yang ingin mendapat perhatian dalam apa keadaan sekali pun."

"Secara sedar dan sengaja , mahu dikagumi."

"Secara dalaman adalah lemah, cuba untuk kelihatan hebat kepada orang lain."

"Membosankan, tidak beradab, kurang keyakinan."

Terdapat dua jenis gaya berjalan kaki: gaya muda atau gaya pergerakan orang tua

Pakar psikologi Amerika Syarikat pada akhir 1980-an mendapati bahawa terdapat dua jenis gaya berjalan kaki, yang boleh dicirikan oleh gaya pergerakan yang lebih muda atau lebih tua.

Gaya berjalan kaki orang muda melibatkan irama yang lebih lantang, pinggul lebih digoyang, lenggokan lengan yang lebih besar dan langkah yang lebih kerap, sementara yang terakhir atau gaya orang tua pula adalah lebih berat dan lebih perlahan dengan lebih mengheret kaki.

Yang penting, gaya lenggokan jalan kaki itu tidak semestinya sepadan dengan usia sebenar berjalan, anda boleh menjadi muda dengan gaya lama dan sebaliknya.

Tambahan pula, pemerhati mengandaikan bahawa orang yang berjalan dengan gaya yang lebih muda lebih bahagia dan lebih berkuasa.

Ini tetap berlaku sekalipun apabila usia sebenar ditunjukkan dengan pendedahan muka dan badan mereka.

Kita berupaya menunjukkan gaya hidup seseorang seperti kita mempamerkan wajah kita.

Bidang penyelidikan ini menimbulkan persoalan sama ada anda boleh menyesuaikan gaya berjalan anda untuk mengubah kesan yang anda berikan.

Sesetengah penyelidikan mencadangkan anda boleh belajar untuk berjalan dengan cara yang menghantar mesej kebarangkalian, dengan lebih pantas dengan pergerakan lengan yang lebih panjang dan lengan yang lebih tegak dan bahawa wanita secara naluri mengamalkan elemen gaya ini apabila dalam persekitaran kurang selamat.

Tetapi ahli psikologi yang mengkaji profil keperibadian yang dikaitkan dengan gaya berjalan yang luas, berirama atau santai ini mengatakan bahawa tidak jelas sama ada tujuan ini boleh diajar.

Oleh itu, mungkin tidak dianjurkan untuk berusaha keras untuk memberi kesan.

Jika tidak, ia hanya boleh dilihat sebagai percubaan terdesak seperti gaya "Subjek 45" - atau gaya jalanan koboi yang mengagumkan.


AZIZI AHMAD adalah seorang pendidik senior.

Tulisan ini tidak semestinya mencerminkan pendirian Malaysiakini.

Lihat Komen