Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Surat

Apabila pendidik dan guru bercakap atau berbincang mengenai pengajaran dan pembelajaran politik, ramai yang akan bersikap dan berusaha keras untuk berkecuali.

Ramai yang mungkin menegaskan bahawa perbincangan ini tidak mempunyai tempat di dalam bilik darjah, sementara yang lain berpendapat bahawa standardisasi dan kekurangan masa menjadikannya bukan permulaan.

Walaupun terdapat sedikit permulaan pengenalan, dan jika, diketahui sedikit pun kecenderungan atau unsur ‘bias’ , tentunya ia akan menarik kemarahan pentadbir atau ibu bapa.

Dalam iklim politik yang berlebihan, ini adalah garis yang mudah tersandung.

Pendidik boleh menjadi berkecuali atau pun boleh mengelakkannya, tetapi bagaimana dengan pelajar?

Pematuhan ketat agar "berkecuali", tidak menyatakan pandangan anda kepada pelajar dan / atau mengelakkan topik politik adalah taktik yang boleh meminggirkan ramai pelajar.

Pengecualian atau ‘neutraliti’ adalah pilihan politik, dan ia merupakan salah satu yang menggulung status quo. Dan hasilnya ialah kelas yang berpotensi pastinya mengabaikan ketakutan, minat dan kebimbangan ramai pelajar.

Ia bukan mengenai seorang pendidik guru yang berdiri di depan kelas dan membaca pengucapan mengenai politik tempatan, negeri dan persekutuan dan kemudian menggesa pelajar pulang ke rumah dan memberitahu ibu bapa mereka untuk mengundi dengan sewajarnya.

Jenis pengecualian yang dimaksudkan merangkumi, sebagai contoh, keputusan untuk mengelakkan perbincangan isu-isu "kontroversi", perkauman, ketidakadilan, perubahan iklim, atau keganasan senjata api.

Teras pendidikan adalah politik semula jadi.

“Segala-galanya dalam pendidikan dari buku teks ke kurikulum ke dasar yang mengawal kerja guru dan pembelajaran pelajar adalah politik dan ideologi." (Dunn, Michigan State University).

"Apa sahaja perkara yang diajar dan bagaimana ia diajar dibentuk oleh konteks budaya, sosial, politik, dan sejarah di mana letaknya sesebuah institusi pendidikan.

Kita tidak boleh berpura-pura bahawa guru atau pendidik boleh meninggalkan konteks ini begitu sahaja."

Ini jelas dengan perubahan senario politik negara dan pertukaran mahupun berlakunya gantian mana-mana ketua negara mahupun menteri pendidikan.

Sungguhpun polarisasi politik tidak bermula dengan sebarang pencalonan, retorik pemimpin yang membakar, mengusul, dan unsur memecah belah mengenai bangsa, agama, jantina, dan penghijrahan dasar menunjukkan ianya bertujuan menimbulkan kerisauan yang banyak kepada kebanyakan rakyat.

Ramai guru dan pendidik akan terus merasa tertekan untuk kekal berkecuali ketika membincangkan perubahan Menteri Pendidikan dan pada umumnya tidak selesa menangani isu-isu keadilan kaum dan sosial di dalam kelas.

Tekanan ini (untuk kekal neutral) mencerminkan kekurangan kepercayaan, autonomi, dan profesionalisme untuk guru dalam iklim kita sekarang.

Para pendidik kini tidak pasti samada untuk mematuhi apa yang mereka lihat sebagai arahan yang tidak betul dari pegawai pendidikan pusat untuk menjauhkan diri dari apa-apa yang berkaitan dengan pendidikan dan pelajaran.

Secara umum, maklum balas daripada pendidik tentunya dipenuhi dengan kata-kata seperti "menakutkan," "cemas," "tidak pasti," dan "risau," walaupun mereka mengakui bahawa pendekatan yang lebih proaktif dan aktif di dalam kelas mungkin diperlukan.

Mana-mana pendidik tentunya akan merasa ‘agak cemas’ membincangkan politik di dalam kelas kerana risau dengan pelbagai pandangan ibu bapa pelajar kelak jika perbincangan berunsur politik dijalankan di dalam kelas.

Tentunya ramai pelajar yang ibu bapa mereka menyokong kedua-dua calon dengan penuh semangat dan kita harus bertanggungjawab untuk menghormati pandangan ibu bapa mereka (tidak kira berapa banyak yang anda tidak bersetuju).

Ia tidak begitu banyak membantu jika wacana kita dilabel "politik" atau "partisan," termasuk perbincangan mengenai hak asasi manusia dan keadilan sosial.

Pilihan pedagogi, para penyelidik berpendapat, tidak boleh dibatasi oleh pembinaan yang salah ini.

Memilih pilihan pedagogi yang berorientasikan keadilan bukan mengenai ‘partisanship’ atau kontroversi tetapi, sebaliknya, mencerminkan komitmen menyeluruh terhadap ekuiti.

Mengaitkan perbincangan ke dalam rangka kerja keadilan dan ekuiti dapat menyediakan pendidik dengan hala tuju.

Untuk itu program latihan guru perlu menyediakan pendidik yang lebih baik dalam menyesuaikan kelas mereka untuk membantu pelajar memahami peristiwa semasa dan pergolakan politik.

Para penyelidik mengesyorkan bahawa guru semasa, terutama mereka yang "orang luar ideologi," mencari jaringan di seluruh sekolah dan daerah yang boleh berfungsi sebagai "komuniti pemulihan dan sokongan."

Pendidik dan guru seharusnya ditugaskan untuk menyiapkan pelajar untuk bekerja ke arah masyarakat yang lebih demokratik.

Sungguh pun musim 2019 dan 2020 adalah hampir sama seperti tahun-tahun sebelum ini, apakah peluang yang lebih banyak pendidik dapat diberi kuasa dan lebih bersedia untuk bercakap politik di bilik darjah mereka?

Jangan terlalu bergantung pada pentadbiran untuk memimpin jalan.

Pejabat pendidikan masih mengeluarkan tuntutan birokrasi kepada pendidik guru yang mengambil masa mereka dari perkara yang paling penting yang boleh mereka lakukan di dalam bilik darjah: mencipta kurikulum yang responsif dan relevan untuk pelajar mereka,".

Dan walaupun terlalu banyak ibu bapa masih percaya pintu bilik darjah harus selalu ditutup untuk perbincangan politik, mereka mungkin "mengabaikan realiti bahawa langkah sedemikian tidak mungkin benar".


AZIZI AHMAD adalah seorang pendidik senior.

Tulisan ini tidak semestinya mencerminkan pendirian Malaysiakini.

Lihat Komen
ADS