Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
'Manek Urai tidak perlu ADUN terpelajar'
Diterbitkan:  Jul 1, 2009 3:14 PM
Dikemaskini: 7:37 AM

Penduduk di kawasan Manek Urai yang akan memilih ADUN baru pada pilihanraya kecil dua minggu lagi tidak memerlukan "wakil rakyat yang berpendidikan tinggi", kata pengarah pilihanraya PAS Kelantan.

Abdul Fattah Harun dilaporkan berkata, tidak seperti ahli parlimen yang mempunyai tanggungjawab di peringkat persekutuan, tugas ADUN hanya terhad di kawasan yang diwakilinya sahaja.

"Wakil rakyat tidak semestinya berpendidikan tinggi. Lainlah sekiranya dia adalah wakil kerajaan persekutuan (ahli parlimen).

"Pengundi Manek Urai boleh terima dan tidak mengira isu pendidikan. Wakil rakyat nak jumpa (wakil) kerajaan tidak semestinya ada pendidikan tinggi," agensi berita Bernama memetiknya berkata selepas berakhirnya persidangan DUN di Kota Bharu hari ini.

PAS meletakkan pemborong ikan Mohd Fauzi Abdullah, 50, yang juga bendahari PAS kawasan Kuala Krai sebagai calon mereka.

Sementara BN mempertaruhkan Tuan Aziz Tuan Mat, 39, berkelulusan ijazah pengurusan teknologi Universiti Teknologi Malaysia (UTM) sebagai calon pada pilihanraya kecil itu.

Ditanya sebaba Mohd Fauzi setakat ini belum dapat ditemubual pemberita, Abdul Fattah berkata calon PAS itu kini begitu sibuk bertemu dengan rakyat.

"Masa tidak mengizinkan lagi untuk (pemberita) menemubual calon kita.

"PAS Kelantan akan memperuntukkan satu masa yang sesuai untuk membolehkan pemberita mengadakan temubual dengan beliau dalam tempoh secepat mungkin," katanya seperti dilaporkan.

Penamaan calon ditetapkan pada 6 Julai.

ADS