Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Apakah MCA teruskan dengar isu DVD seks Dr Chua?
Diterbitkan:  Jul 30, 2009 11:36 PM
Dikemaskini: 4:28 PM

Apakah Jawatankuasa Disiplin MCA akan membatalkan pendengaran kes penglibatan timbalan presiden parti Datuk Seri Dr Chua Soi Lek dalam kes DVD seks selepas pengadu menarik balik aduannya?

Pengerusi MCA Simpang Renggam, Eng Cheng Guan sebelum ini memfailkan aduan kepada lembaga disiplin parti meminta tindakan diambil terhadap bekas menteri kesihatan itu kerana menjejas reputasi dan imej parti, serta melanggar tata susila anggota MCA.

Eng bagaimanapun berkata beliau telah memberitahu lembaga itu semalam hasratnya untuk menarik balik kes itu dan tidak berhasrat meneruskannya, lapor Bernama .

"Ia sudah terlalu lama. Dalam politik, seharipun dianggap terlalu lama. Saya kemukakan aduan ini pada 2008. Kini sudah lebih setahun.

"Saya tidak berhasrat meneruskan kes ini lagi," katanya kepada agensi berita itu.

Keputusannya menarik balik kes itu atas kehendaknya sendiri

dan tidak disebabkan tekanan atau arahan pihak lain, tambah Eng.

"Ini keputusan saya sendiri. Lagipun, bila saya kemukakan aduan ini, ia dialamatkan kepada Tan Sri Chan Kong Choy, sudah lebih setahun sekarang (bila Chan timbalan presiden parti dan ketua Lembaga Disiplin MCA)," beliau dipetik berkata.

Chan tidak lagi memegang kedua-dua jawatan itu selepas pemilihan parti pada Oktober tahun lepas.

Penghujung 2007, DVD yang dirakam secara rahsia yang menunjukkan babak-babak seks Dr Chua dan teman wanitanya diedarkan di beberapa tempat di Johor.

Susulan itu, Dr Chua mengakui beliau orangnya dalam DVD itu dan beliau meletakkan semua jawatan dalam kerajaan dan parti.

ADS