Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Penyokong PAS daripada kaum India berharap kemerosotan undi masyarakat itu dalam pilihan raya kecil 11 Oktober lalu akan mempercepatkan proses menaikkan taraf kelab penyokong bukan Melayu menjadi sebuah dewan.

"Apabila masyarakat India menyokong BN di Bagan Pinang, kita jangkakan perkara ini (naik taraf) akan menjadi kenyataan tidak lama lagi," kata pengerusi Kelab Penyokong PAS (KPP) kaum India, N Balasubramaniam.

"Selepas muktamar akan datang, ia boleh selesai (proses itu)."

Tambahnya, pengundi India di DUN itu kembali menyokong BN kerana tidak tahan dengan habuan yang dijanjikan kepada mereka, terutamanya di penghujung tempoh berkempen.

"Pada mulanya OK. Respons yang kita terima sehingga hari kelima (berkempen) baik. Tetapi selepas itu, MIC mula bergerak.

"Tiap-tiap hari beri hadiah (pada pengundi), beri periuk nasilah, televisyen, mesin basuh," kata ahli perniagaan itu kepada Malaysiakini hari ini.

Balasubramanian menjelaskan, kemerosotan undi kaum India tidak berlaku dalam pilihanraya kecil Bukit Selambau pada April lalu kerana masyarakat tersebut – yang tinggal sekitar bandar Sungai Petani – lebih terdedah kepada internet dan perkembangan semasa.

Balasubramaniam juga menolak tanggapan kemerosotan itu disebabkan kemunculan parti baru Parti Makkal Sakti Malaysia – serpihan kecil daripada Hindraf – yang dilancarkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak pada 10 Oktober lalu.

Perdebatan mengenai proses menaiktaraf KPP sebagai sebuah dewan kini melalui jalan berliku, sejak ia ditubuhkan pada 2004, walaupun keanggotaannya didakwa sentiasa bertambah.

Ketua Pemuda PAS Nasrudin Hassan hari ini berkata, dalam mesyuarat jawatankuasa pusat PAS Ahad lalu, anggota-anggotanya menyuarakan "secara umum" iltizam untuk menaikkan taraf KPP sebagai walaupun ada pandangan yang tidak bersetuju dengannya.

Katanya, PAS pusat masih menunggu draf cadangan bagi tujuan itu bagi memastikannya sama ada perlu melibatkan pindaan perlembagaan atau penambahan peraturan kecil dalam perlembagaan PAS.

Bagaimanapun, difahamkan dalam pertemuan jawatankuasa teknikal di Kedah bulan lepas – dengan penyertaan anggota Majlis Syura Ulama – bagi membincangkan isu tersebut, majoriti tidak bersetuju

dengan cadangan itu.

Dalam pilihan raya DUN di Negeri Sembilan, sokongan India dan Cina kepada BN dilaporkan melonjak sebanyak 42 peratus.

ADS