Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Bekas Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim) Datuk Nakhaie Ahmad mempertahankan tulisannya dalam sebuah majalah agama yang didakwa menghasut untuk menentang kedaulatan negeri Perlis.

Katanya, tulisannya berjudul "Penyelewengan Wahabi" dalam Milenia Muslim keluaran terbaru (Ogos) tidak langsung mempertikaikan perlembagaan negeri itu yang meletakkan pegangan Ahli Sunnah wal Jamaah sebagai akidah negeri itu.

azlan "Perlembagaan semua negeri sama (nyatakan pegangan Ahli Sunnah). Yang saya sebut 'keluar daripada jemaah'.

"Bukan (maksudnya) jemaah Ahli Sunnah, (tetapi) jemaah fekah (mazhab) Shafie. Semua orang tahu pengalaman agama di Perlis berbeza," katanya sambil menyifatkan perkara itu sebagai subjektif.

Sebelum ini, menulis dalam ruangan 'Kembara Minda', Nakhaie - bekas pemimpin kanan PAS yang mencetuskan kontroversi kerana menyertai Umno pada 1989  - menulis di perenggan terakhir:

"Tindakan Perlis keluar daripada jamaah dan mengambil jalan sendiri, kononnya mengembangkan Islam tanpa mazhab adalah salah dan mesti ditentang."

Yang buta, yang tuli

Reaksi daripada tulisan yang diterbitkan sebuah agensi agama persekutuan itu, Mufti Perlis Dr Juanda Jaya menggesa pihak berwajib mengambil tindakan terhadap Milenia Muslim yang didakwa menghasut.

dr juanda jaya perlis mufti candidate 081106 Menurut Dr Juanda, majalah agama itu diisi dengan "tuduhan palsu dan hasutan ganas untuk menentang negeri Perlis dan cemuhan terhadap amalan Islamnya".

Sebelum ini, lima NGO Perlis membantah artikel Nakhaie dengan alasan yang hampir sama.

Bercakap kepada Malaysiakini hari ini, Nakhaie menjelaskan beliau tidak menyebut langsung perkataan Wahabi dalam tulisannya itu.

Justeru, tambahnya, tidak timbul langsung soal beliau perlu meminta maaf.

Ditanya sama tentang tajuk artikel yang jelas menyebut aliran agama itu, sambil ketawa, Nakhaie berkata:

"Itu kena tanya ketua pengarang (majalah berkenaan)".

Nakhaie berkata, tulisannya itu hanya bertujuan memberikan pandangannya hasil daripada pengalaman dan perbincangan dengan ulama-ulama di Perlis sebelum ini.

"Masalahnya pada pengikut-pengikut dia. Yang alim-alim tak kata apa.

"Tetapi (masalahnya ada) pengikut yang fanatik, yang buta, yang tuli, yang suka menyifatkan amalan orang lain sebagai bidaah, sesat, kafir.

"Kalau macam ini berpecah-belahlah orang," katanya sambil menyarankan semua negari diseragamkan dengan menggunapakai mazhab Syafie dalam pengamalan fekahnya.

ADS