Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Pertemuan paderi: Lagi NGO terus buat laporan polis

Lebih 50 ahli dari badan bukan kerajaan (NGO) negeri Melaka, yang diketuai Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA), hari ini membuat satu laporan polis berhubung petikan sebuah laman blog mahu menjadikan Kristian sebagai agama rasmi negara selain berhasrat melantik Perdana Menteri di kalangan penganut agama itu.

perkasa police report, melaka on pastors meeting Laporan itu, dibuat oleh Yang Dipertua PERKASA, Abd Rahim Othman di Balai Polis Melaka Tengah kira-kira jam 11 pagi tadi sambil disertai Persatuan Sidang-Sidang Negeri Melaka yang turut membuat laporan serupa.

Sebaik selesai membuat laporan Abd Rahim yang diiringi seramai kira-kira 50 penyokong berarak dari perkarangan balai polis menuju ke satu kawasan lapang dengan membawa beberapa sepandung dan kain rentang sambil melaungkan slogan 'Hidup Melayu'.

utusan malaysia, malaysia negara kristian, penang pastor meeting Menurut Abd Rahim, pihaknya memandang isu berkenaan adalah suatu bentuk hasutan dan ia bertentangan dengan Artikel 3 di dalam perlembagaan yang menjelaskan agama rasmi Malaysia adalah Islam.

Di dalam laporan polis dibuat, katanya, pada 7 Mei lalu jam 2.30 petang beliau telah terbaca laporan sebuah akhbar yang memetik di dalam artikel sebuah laman blog satu perjumpaan paderi-paderi dan warga asing termasuk dari Sarawak anjuran DAP Jelutong, untuk menjadikan Kristian sebagai agama rasmi negara selain berhasrat melantik Perdana Menteri di kalangan penganut agama itu.

perkasa police report, melaka on pastors meeting "Jika benar ia berlaku ia menampakkan suatu bentuk hasutan untuk mengajak rakyat negara ini membenci Yang di-Pertuan Agong dan Raja-raja Melayu selaku ketua agama Islam di negara ini.

"Kita bimbang keadaan ini akan mencetuskan satu suasana yang kucar kacir dan tidak aman terhadap masyarakat yang berbilang kaum di negara ini.

"Saya sebagai Yang Dipertua Perkasa membuat laporan ini bertujuan mahu mendesak pihak berkuasa menjalankan siasatan segera berhubung perkara yang berlaku.

"Sekiranya terdapat bukti, adalah menjadi kesalahan di bawah Akta Hasutan dan berharap tindakan undang-undang akan dapat diambil kepada mereka yang terlibat," katanya.

utusan malaysia, malaysia negara kristian, bigdog Sementara itu, Persatuan Sidang-Sidang Negeri Melaka membuat laporan sama yang dilakukan oleh Timbalan Yang Dipertuanya, Sidang Shaari Abu.

Menurut Shaari, pihaknya berharap semua NGO dapat tampil ke hadapan dengan terlibat sama mendesak pihak berkuasa menjalankan siasatan segera dan seterusnya mengambil tindakan.

"Saya percaya selepas ini akan ada beribu-ribu laporan polis akan dibuat berhubung perkara ini," katanya.

ADS