Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

Kepimpinan tertinggi Pakatan Rakyat akan mengadakan mesyuarat tergempar Rabu ini untuk membincangkan rancangan untuk mengadap Yang di-Pertuan Agong berhubung perhimpunan BERSIH 2.0.

Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali berkata penasihat parti, Datuk Seri Anwar Ibrahim telah menghubungi rakan sejawatannya dari DAP Lim Kit Siang dan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang malam tadi sejurus selepas titah kenyataan Seri Paduka.

"...Mereka bersetuju untuk memanggil mesyuarat tergempar pada hari Rabu," kata Azmin dalam satu sidang akhbar di ibupejabat PKR hari ini.

Azmin berkata, mereka masih belum menentukan sebab-sebab untuk memohon mengadap Seri Paduka, tetapi beliau membayangkan ia kemungkinan besar akan berkisar mengenai matlamat BERSIH 2.0 dan jaminan mereka untuk mengadakan demonstrasi aman.

Beliau menegaskan adalah penting bagi jawatankuasa Bersih 2.0 dan Pakatan mengadap Seri Paduka, untuk menjelaskan bahawa tuntutan mereka akan menimbulkan huru-hara.

"Kita (Pakatan Rakyat) akan membincangkan perkara ini dengan teliti semasa mesyuarat tersebut, dan diharapkan kita boleh menguruskan untuk mengadap Seri Paduka sebelum 9 Julai - tarikh perhimpunan tersebut dijadualkan berlangsung.

"Kami juga mahu mempersembahkan kepada Seri Paduka segala keterangan dan bukti yang kita ada mengenai penipuan dan kelemahan dalam sistem pilihan raya kita," katanya.

ADS