Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Panel SPRM bincang tiga kes profil tinggi
Diterbitkan:  Feb 10, 2012 7:29 PM
Dikemaskini: 1:12 PM

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) akan membincangkan tiga kes berprofil tinggi, termasuk melibatkan National Feedlot Center dalam satu mesyuarat jawatankuasa penilaiannya pada 23 Februari.

Satu kenyataan dikeluarkan suruhanjaya itu menyebut, perbincangan itu juga melibatkan siasatan ke atas dua orang ADUN PKR Selangor – Amirudin Shari dan Shuhaimi Shafiei – berhubung dakwaan penyelewengan dan sindiket kecurian pasir di negeri itu.

Satu lagi kes yang akan dibincangkan melibatkan dakwaan penyelewengan dan penyalahgunaan kuasa bekas ketua pegawai eksekutif Perbadanan Menteri Besar Kelantan, Abdul Ariffahmi Ab Rahman.

Siasatan lengkap ke atas kes berkenaan telahpun lengkap dan dikaji oleh Pejabat Peguam Negara dan akan dikemukakan kepada panel berkenaan.

"Panel ini adalah satu mekanisme bebas yang telah dibentik oleh kerajaan bagi memastikan SPRM menjalankan tugas dengan bebas, telus without fear and favour ," kenyataan itu dipetik.

Terma rujukan untuk panel yang dipengerusikan bekas ketua audit negara Tan Sri Dr Hadenan Abdul Jalil itu antara lainnya menyatakan bahawa ia dibentuk untuk meneliti kes melibatkan suspek yang telah ditahan dan dilepaskan dengan jaminan melebih enam bulan oleh SPRM.

Selain itu, panel itu juga akan menerima laporan daripada SPRM berhubung kertas siasatan yang tidak mendapat apa-apa keputusan selepas tempoh melebihi enam bulan.

Panel itu juga dibentuk untuk menerima dan meneliti laporan daripada Suruhanjaya berhubung Kertas

Siasatan yang mana tempoh siasatan melebihi tempoh 12 bulan.

Laporan tahunan dan ulasan panel berkenaan berhubung perjalanan operasi siasatan SPRM akan diserahkan kepada perdana menteri Datuk Seri Najib Razak.

ADS