BERITA

'Protes punggung': Terima kasihlah pada kami

Zulaikha Zulkifli

Diterbitkan
Dikemaskini 18 Mei 2012, 5:31 pagi

Sekumpulan pesara tentera yang mencetuskan kontroversi "senaman punggung" depan rumah Pengerusi Bersama BERSIH S Ambiga berkata, rakyat Malaysia sepatutnya berterima kasih dan bukan mengkritik mereka atas tindakan itu.

Presiden Persatuan Veteran Tentera Melayu (PVTM) Mohd Ali Baharom mendakwa, tindakan mereka menyebabkan Ambiga mengumumkan tidak akan mengadakan perhimpunan BERSIH 4.0 buat masa ini.

NONE "Ambiga kata tidak akan ada BERSIH 4.0. Jadi sepatutnya orang ramai perlu berterima kasih pada kami sebab berniat baik kepada rakyat Malaysia...

"Terima kasih pada Ambiga kerana dengar keluhan dan suara veteran," katanya ketika dihubungi Malaysiakini semalam.

PVTM Selasa lalu melakukan gimik demonstrasi yang dinamakan mereka sebagai "senaman punggung" - dengan membongkok dan menggoyang-goyangkan punggung mereka ke arah kediaman Ambiga di Bukit Damansara dengan ibu negara.

Selain itu, Mohd Ali terus mempertahankan tindakan mereka walaupun dikritik banyak pihak dan menegaskan kehadiran mereka tidak lebih daripada sekadar membuat senaman dan tindakan

"Setiap senaman akan ada tonggek punggung. Jadi kami lakukan dengan cara yang betul.

"Kami datang secara aman... Ini adalah senaman untuk menjaga punggung," katanya sambil mencabar Ambiga mendakwanya di mahkamah jika tidak berpuas hati.

'Kalau tak suka kenapa buka pagar?'

Ketika ditanya mengenai dakwaan Ambiga yang menyifatkan 'senaman' yang dilakukan mereka sebagai gangguan seksual, Ali turut menafikannya.

NONE Malah, Mohd Ali mempersoal kembali, jika benar Ambiga tidak suka dengan kehadiran mereka, mengapa pagar rumah dibuka.

"Itu luahan hati dia... Jika dia betul-betul tak mahu saya ada di depan rumahnya kenapa dia buka pagar, bagi air 100 Plus? Kalau tak mahu saya di depan rumahnya, sepatutnya dia tak buka pagar.

"Bukan saya yang pergi buka pintu pagar tu. Lagi pun kami di luar kawasan, bukan dalam kawasan rumah....

"Sebenarnya senaman itu adalah simbolik untuk jaga kesihatan punggung... Siapa makan cili, dia terasa pedasnya," kata Ali.

Beri pendapat anda!

Jadi pelanggan Malaysiakini untuk menjadi pengulas berita. Anda dapat mengakses kandungan semua bahasa dan menulis komen di semua platform Malaysiakini.

Bersatu sokong media bebas.