Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Nik Aziz: Tangguh hudud kerana amaran persekutuan
Diterbitkan:  Aug 25, 2012 11:53 AM
Dikemaskini: 9:45 AM

Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sekali lagi menjelaskan bahawa hukum hudud di Kelantan terpaksa ditangguhkan atas amaran yang dikeluarkan kerajaan persekutuan dan bukan disebabkan suasana yang masih belum kondusif di Malaysia.

"Bagi Kelantan, ia tertangguh bukan kerana usaha dan keperluannya masih tidak memenuhi suasana yang kondusif.

NONE "Sebaliknya ia tertangguh disebabkan halangan Kerajaan Pusat, termasuk amaran menerusi satu surat rasmi perdana menteri ketika itu yang masih tidak ditarik balik," katanya dalam tulisan di laman blogtokguru.com hari ini.

Katanya, pelaksanaannya masih tertangguh walau Enakmen Kanun Jenayah Syariah (II) 1993 itu diluluskan "secara masak" sejak November pada tahun tersebut.

Nik Aziz juga menjelaskan bahawa kerajaan Kelantan proses penggubalan meluluskan hukum hudud turut melibatkan pengenalan dan perbincangan rang undang-undang tersebut bersama cendikiawan perundangan Islam Almarhum Prof Ahmad Ibrahim, Almarhum Prof Mahmod Saedon dan Ketua Hakim Syarie Kelantan sekarang, Datuk Daud Muhammad.

Presiden parti serpihan Umno, Semangat 46 pada waktu itu, Tengku Razaleigh Hamzah turut mengadakan perbincangan sebagai sokongan kepada usaha itu, kata Nik Aziz.

"Justeru pada persidangan dewan negeri, semua ahli dewan termasuk daripada Umno turut menyokong. Namun selepas itu, permohonan ke arah pelaksanaannya telah ditolak oleh kerajaan pusat," kata Nik Aziz lagi.

Beliau mengulas pandangan yang dikemukakan MP PAS Dr Dzukefly Ahmad dan bekas mufti Perlis Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin berhubung pelaksanaan hukum hudud dalam suasana politik yang berlaku pada masa ini.

Akhbar Sinar Harian semalam melaporkan kenyataan Dr Mohd Asri bahawa PAS "memberi gambaran yang salah mengenai hukum hudud sehingga ia ditentang keras pemimpin tertinggi DAP dan mengelirukan orang bukan Islam."

Dr Mohd Asri membangkitkan peruntukan Enakmen Undang-undang Kanun Jenayah Syariah (ii) 1993 (Hukum Hudud) yang didakwa "tidak jelas" dan "menimbulkan salah faham hingga kini".

Dr Dzulkefly, seperti dilaporkan Sinar Harian pada hari Khamis lalu pula menyatakan bahawa hudud tidak boleh dilaksanakan selagi rakyat tidak menerima dan memahami undang-undang Islam itu secara menyeluruh.

Dzulkefly dalam laporan itu juga berkata, hudud tidak boleh dilaksana "dalam keadaan terburu-buru kerana ia memerlukan penerangan, didikan dan penjelasan yang secukupnya."

Mengulas pandangan itu, Nik Aziz dengan bermadah mengumpamakan tentangan yang dihadapi PAS dalam melaksanakan hudud itu dengan keadaan gelora di laut.

"Kalaulah menunggu alunan ombak reda, sampai bila nelayan akan dapat ke laut? Ketika laut berombak itulah, nelayan boleh meluncur perahunya ke laut bagi menangkap ikan," katanya.

"Justeru persoalan yang ada di depan umat Islam hari ini, adakah ingin terus meraikan suara bangkangan seumpama suara daripada sesetengah pemimpin bukan Islam?

"Ataukah kita ingin terus meraikan pihak si jahil yang sentiasa beralasan atas kefahamannya yang tidak bersandarkan nilai-nilai keimanan?

"Sampai bilakah segala alasan tanpa keimanan dan hujah akal sentiasa dijadikan alasan untuk menidakkan penerimaaan dan pelaksanaan hukum Allah ini?," katanya.

Tambahnya lagi, soal untuk menolak atau menerima hukum hudud bukan satu pilihan kerana hukum Islam itu merupakan kewajipan ke atas orang Islam.

"Secara faktanya, persoalan sesuatu hukum boleh dilaksana setelah ada kefahaman dan persetujuan semua pihak, ia sesuatu yang tidak tepat dalam kaedah perundangan yang ingin mengawal dan mendidik masyarakat ke arah kebaikan.

"Tambahan lagi, soal hukum Islam (hudud) bukannya pilihan untuk menusia menolak atau menerima. Tugas pihak berkuasa atas nama Islam adalah kewajipan dan tanggungjawab.

"Jadi keperluan kepada suasana kondusif bukanlah penghalang ke arah pelaksanaan hukum Allah," katanya lagi dalam tulisan tersebut.

ADS