Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

Ahli jawatankuasa pemandu Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH) Maria Chin Abdullah mendakwa beliau telah disekat oleh imigresen Sabah di lapangan terbang Kota Kinabalu petang semalam, dan gambarnya dirakam semasa beredar dari kawasan tersebut.

Maria, memberitahu Malaysiakini pagi ini bahawa beliau telah disekat di lapangan terbang antarabangsa tersebut pada kira-kira jam 7.30 malam, dan dibawa ke sebuah bilik oleh lima pegawai wanita selepas mengambil bagasinya.

NONE Maria berada dibilik itu selama kira-kira 20 minit dan disoal.

"Mereka mendakwa saya disekat kerana saya bukan rakyat Sabah.

Kemudian, mereka memberitahu nama saya ada dalam senarai hitam imigresen mereka tetapi mereka enggan memberitahu saya sebab saya disenaraihitamkan. Mereka hanya menjawab saya sepatutnya tahu.

"Saya mengesyaki ia disebabkan saman yang difailkan oleh pihak polis terhadap kami kerana menganjurkan protes BERSIH 3.0 pada 28 April lalu.

"Malah seorang lagi aahli jawatankuasa pemandu, Ahmad Syukri Che Ab Razab yang juga rakyat Sabah, telah diminta mengambil penerbangan pulang apabila tiba di Kota Kinabalu bulan lepas, kerana dijadualkan berucap di sebuah bengkel di sana," katanya.

Polis dan kerajaan telah memfailkan saman RM122,000 pada bulan Mei, terhadap beberapa ahli jawatankuasa pemandu BERSIH yang didakwa merosakkan kenderaan pihak berkuasa akibat satu perhimpunan raksasa di Kuala Lumpur.

Maria, juga pengarah eksekutif Persatuan Kesedaran Komuniti Selangor (Empower), berkata ini merupakan lawatan pertamanya ke Sabah selepas perhimpunan BERSIH 3.0 dan tidak menghadapi masalah di sana sebelum ini.

Ini adalah kejadian kedua seumpama yang berlaku kepada Maria. Yang pertama adalah pada September tahun lepas apabila beliau disekat oleh pihak berkuasa imigresen apabila hendak terbang ke Nepal.

Ahli lain jawatankuasa pemandu BERSIH yang berdepan masalah yang sama ialah peguam Andrew Khoo, dan bekas pengerusi Majlis Peguam Yeo Yang Poh.

Maria berkata apabila beliau dibenarkan melalui lapangan terbang untuk ke majlisnya, dua pegawai Cawangan Khas dilihat sibuk merakam fotonya.

Maria menggesa pihak berkuasa supaya menghentikan gangguan terhadap semua ahli jawatankuasa pemandu Bersih.

[Baca berita penuh]

ADS