Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Royalti: K'jaan terima calon K'tan, Pahang sertai JK khas

Kerajaan Persekutuan telah menerima calon-calon dari negeri Kelantan dan Pahang untuk menganggotai Jawatankuasa Khas yang akan mengkaji secara telus berhubung isu bayaran tunai daripada hasil petroleum kepada negeri-negeri di Pantai Timur Semenanjung Malaysia.

azlan Bagaimana pun, calon-calon dari negeri Terengganu masih dalam pertimbangan kerajaan negeri, demikian menurut satu kenyataan Pejabat Perdana Menteri hari ini.

    

"Mengikut laporan media, kerajaan negeri Kelantan telah membuat tuntutan sebanyak RM10.4 bilion daripada hasil petroleum dan gas yang dikeluarkan."

"Sehubungan ini, memandangkan Kelantan telah bersetuju dengan penubuhan Jawatankuasa Khas ini dan telah pun menamakan calon untuk mewakilinya, maka adalah wajar segala isu dan tuntutan dikemukakan kepada Jawatankuasa Khas tersebut," kata kenyataan itu lagi.

    

Sebagaimana diumumkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak  pada 4 Ogos lalu, Kerajaan Persekutuan bersetuju menubuhkan satu Jawatankuasa Khas yang akan mengkaji secara adil dan telus berhubung isu bayaran tunai daripada hasil petroleum kepada negeri-negeri di Pantai Timur Semenanjung Malaysia.

    

Jawatankuasa Khas itu akan dipengerusikan oleh bekas Ketua Hakim Negara Tun Abdul Hamid Mohamad.

    

Ia akan dianggotai oleh pakar undang-undang antarabangsa dan tempatan dan wakil-wakil dari Kerajaan Negeri Terengganu, Kelantan dan Pahang yang diperkenankan oleh Sultan negeri-negeri berkenaan.

Jawatankuasa itu dijangka menamatkan tugasnya dalam tempoh masa enam  bulan dari tarikh penubuhannya.

    

- Bernama

ADS