Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Setiausaha agung DAP Lim Guan Eng hari ini kembali mengulangi konsep "Jalan Tengah Malaysia" dalam ucapan dasarnya pada kongres ke-16 parti itu.

Menurut Lim, konsep itu diperkenal beliau pada kongres DAP tiga tahun dahulu di Ipoh sewaktu kontroversi penggunaan kalimah "Allah" memuncak.

"DAP tidak akan mengambil pendirian melampau seperti BN.

dap national congress 151212 2 "Adalah penting untuk mengambil perhatian bahawa hanya ada satu jalan tengah dalam politik Malaysia dan ia adalah jalan tengah yang penting.

"Pakatan Rakyat mestilah dilihat sebagai sederhana dan inklusif, menjarak dan membezakan diri kita dari lawan kita yang eksklusif, rasis dan pelampau," katanya.

Beliau menyuarakan kegembiraannya terhadap keutuhan perpaduan parti Pakatan Rakyat sewaktu parti lawan cuba memberikan gambaran salah terhadap mereka.

"Sekarang MCA cuba menggambarkan PAS sebagai parti yang mengenakan undang-undang Islam ke atas bukan Islam seperti berkhalwat, yang pastinya tidak benar," katanya.

Tambah kerusi

Menyentuh isu salun rambut di Kelantan, Lim menyifatkkannya sebagai "isu pentadbiran yang sedang diselesaikan".

"DAP berharap saman yang dikenakan ke atas pengendali salun rambut wanita yang memotong rambut lelaki bukan Islam akan dibatalkan bagi membuktikan bahawa PAS dapat memberi keadilan kepada bukan Islam," katanya.

Lim dalam ucapannya turut merakamkan kebanggaannya dengan kerjasama yang terjalin di antara DAP dan PKR serta PAS selama ini.

Namun, beliau tetap berharap agar DAP diberikan lebih banyak kerusi untuk ditandingi dalam pilihan raya akan datang bagi mengiktiraf kesetiaan parti itu dalam Pakatan Rakyat.

"Kita terbukti menjadi rakan yang setia dan tulus kepada PAS dan PKR.

"DAP berharap kesetiaan kita ini diiktiraf dengan membenarkan DAP bertanding lebih banyak kerusi pada PRU akan datang.

"Kita mensasarkan tambahan tiga kerusi parlimen dan sepuluh kerusi DUN di Semenanjung Malaysia," katanya.

ADS