Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Kes Kugan: Pegawai beritahu ada mesyuarat kenalpasti 'kambing hitam'

Manakala bekas Ketua Polis Selangor dan kini Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Khalid Abu Bakar menafikan bahawa Konstabel V Navindran telah dijadikan kambing hitam terhadap kematian A Kugan, tetapi seorang pegawai kanan mengaku kepada mahkamah bahawa satu mesyuarat telah diadakan bagi membincangkan siapa untuk mengaku memukul Kugan.

Pegawai penjaga balai polis Taipan, ASP Rodney Pasla Harris hari ini mengakui terdapat suatu mesyuarat dipanggil oleh OCPD Subang Jaya ketika itu, Allahyarham Zainal Rashid.

pkr weekly pc 120707 latheefa Beliau memberi keterangan bagi pihak kerajaan, yang merupakan salah satu defendan yang dinamakan dalam saman kecuaian oleh ibu Kugan, N Indra.

Menurutnya, mesyuarat itu dipanggil selepas waktu pejabat dan

bukan di ibupejabat polis kontinjen Selangor, tetapi di balai polis daerah Subang Jaya.

Mesyuarat itu dipanggil selepas dikeluarkan laporan bedahsiasat mengenai perkara itu, kata Rodney apabila ditanya oleh peguam Latheefa Koya (atas), yang mewakili keluarga Kugan.

Rodney bagaimanapun, berkata beliau tidak ingat tarikh sebenar mesyuarat itu dipanggil dan tidak menyatakan sama ada ia diadakan sebelum atau selepas bedahsiasat kedua.

Dalam mesyuarat itu, yang dihadiri semua pegawai D9 (jenayah serius) di Taipan, Rodney mendakwa Zainal telah meminta salah seorang daripada mereka untuk mengaku memukul Kugan atau menjadi kambing hitam.

Rodney, bagaimanapun, memberi keterangan bahawa dia hanya melihat Kugan pada dua hari, iaitu 15 Januari dan 20 Januari, dan mendakwa telah memberi air kepada mangsa.

Beliau adalah pegawai pertama selepas Navindran mengaku mengenai cubaan untuk mencari kambing hitam terhadap kematian Kugan.

[Baca berita penuh]

ADS