Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Usaha terakhir 'kawan lama' Ghani tarik pengundi Cina

JOHOR Dalam menghadapi pesaing yang agresif seperti Lim Kit Siang dari DAP yang telah menyemarakkan emosi pengundi Cina dengan dakwaan bahawa perubahan kuasa di peringkat persekutuan boleh berlaku, calon BN bagi Parlimen BN di Gelang Patah, Datuk Seri Abdul Ghani Othman memilih untuk menonjolkan dirinya sebagai "kawan lama" bagi menarik sokongan pengundi Cina.

NONE Dalam pusingan terakhir kempen yang mensasarkan pengundi

Cina, menteri besar Johor itu memanggil dirinya "kawan lama" masyarakat Cina, dan beliau telah melaksanakan dasar-dasar yang sederhana dan memberi layanan yang adil kepada semua kaum.

Beliau telah menggunakan istilah "Lao peng you", yang bermaksud 'kawan lama' dalam bahasa Mandarin, kepada masyarakat Cina dalam ceramah-ceramah yang diadakan.

Selain risalah bahasa Cina yang berbunyi "Saya kawan lama anda, saya memahami keperluan anda" dan "Saya kawan lama anda, saya menjaga keluarga anda", beliau membeli iklan warna satu halaman penuh (kiri) di akhbar-akhbar Cina hari ini sebagai "surat terbuka kepada orang Cina dari rakan lama anda Abdul Ghani".

Dalam surat tersebut, Ghani menegaskan bahawa pentadbiran beliau dijalankan berasaskan kepada prinsip zhong yong (sederhana).

Kandungannya antara lain bermaksud: "Iniah sebabnya mengapa budaya dan pendidikan Cina telah diberi perhatian berat di Johor. Sama sepertimana saya telah memberi perhatian kepada keperluan masyarakat lain, saya juga memenuhi keperluan orang Cina.

"Inilah bagaimana kita telah dapat menikmati kemakmuran dan keharmonian di kalangan masyarakat berbilang kaum sejak 18 tahun yang lalu. Dalam begitu banyak cara, kesederhanaan telah menjadi aset kita yang paling kuat di Johor. "

[Baca berita penuh]

ADS