Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Ahli MCA letak jawatan peringkat kampung dan negeri esok

Ahli MCA Melaka yang memegang jawatan dari peringkat kampung hingga ke peringkat negeri akan meletak jawatan mereka esok.

    

Pengerusi MCA Melaka Datuk Gan Tian Loo berkata keputusan itu dibuat bagi menghormati resolusi pucuk pimpinan MCA pusat yang menetapkan tiada wakil parti itu dalam kerajaan negeri ekoran prestasi buruk dalam pilihan raya umum ke-13 (PRU13) Ahad lepas.

    

"Esok, kesemua ahli MCA yang menjawat apa-apa jawatan di negeri ini... ketua kampung, ahli jawatankuasa dan kemajuan kampung, pegawai seranta, ahli lembaga pelawat hospital, penyelaras Japerun (Pejabat Jawatankuasa Dewan Undangan Negeri) semua akan letak (jawatan).

    

"Kita juga tidak akan menyertai barisan Exco kerajaan negeri Melaka," katanya kepada pemberita di Melaka hari ini.

    

Beliau berkata ketiga-tiga calon MCA yang menang pada PRU13 iaitu Datuk Lai Meng Chong bagi kerusi DUN Machap, Lim Ban Hong (Klebang) dan Datuk Ng Choon Koon (Bemban) juga bersetuju untuk tidak menerima tawaran sebagai anggota Exco.

Katanya beliau akan berbincang dengan Ketua Menteri Melaka Datuk Ir Idris Haron bagi menjelaskan pendirian itu.

Perwakilan khas MCA sebelum ini mengumumkan untuk tidak menerima sebarang jawatan sama ada di peringkat kampung hingga ke Persekutuan sekiranya parti itu mencatatkan keputusan lebih buruk berbanding pilihan raya 2008.

    

Selepas PRU12, dua anggota MCA Melaka dilantik sebagai Exco kerajaan negeri dengan Datuk Seet Har Cheow sebagai Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Pembangunan Pekan Kecil, Pemulihan Projek dan NGO serta Gan sendiri selaku Pengerusi Jawatankuasa Negeri Pelajaran, Belia dan Sukan.

    

Seet yang merupakan bekas Adun Klebang bagaimanapun tidak tersenarai sebagai calon BN pada PRU13 manakala Gan kalah kepada calon DAP Goh Leong San di DUN Duyong dengan majoriti 205 undi.

    

Dalam PRU13, MCA bertanding di tujuh DUN dan dua kerusi Parlimen di negeri ini.

    

Di IPOH, Datuk Dr Mah Hang Soon, yang mempertahankan kerusi DUN Chenderiang pada pilihan raya umum Ahad lepas, berkata beliau menghormati keputusan pucuk pimpinan parti dan menolak sebarang jawatan dalam kerajaan negeri jika ditawarkan.

    

Dr Mah, satu-satunya Adun BN daripada MCA di Perak, berkata keputusan itu dibuat berdasarkan persetujuan yang dicapai dan diluluskan pada mesyuarat agung luar biasa parti itu sebelum ini.

    

"Sebagai orang parti (party man), saya menghormati dan menurut keputusan yang dibuat oleh parti... saya tidak akan terima (sebarang jawatan).

    

"Agenda diri tidak penting, yang penting agenda untuk seluruh masyarakat," katanya kepada pemberita ketika ditemui di kediaman rasmi Menteri Besar Perak di sini hari ini.

    

Dr Mah yang sebelum ini ialah Exco Kesihatan, Kerajaan Tempatan, Hal Ehwal Pengguna, Alam Sekitar, Pengangkutan dan Hal Ehwal Bukan Islam berkata beliau akan menumpukan untuk memberi perkhidmatan kepada rakyat di kawasannya.

Di KOTA TINGGI, seramai 17 anggota jawatankuasa MCA Bahagian Kota Tinggi dan Tenggara di sini, melepaskan jawatan mereka dalam agensi kerajaan berkuat kuasa esok.

   

Pengerusi MCA Kota Tinggi Ng Keng Heng berkata mereka yang meliputi 10 daripada MCA Kota Tinggi dan baki daripada bahagian Tenggara berbuat demikian selaras keputusan pucuk pimpinan tertinggi parti pada mesyuarat agung luar biasa (EGM) MCA pada 2011.

   

Kesemua mereka melepaskan jawatan antaranya sebagai anggota Majlis Daerah Kota Tinggi, anggota Lembaga Pelawat Hospital Kota Tinggi, ketua masyarakat dan juga pemerhati Majlis Daerah Kota Tinggi, katanya pada sidang media, di Kota Tinggi hari ini.

   

"EGM itu memutuskan jika wakil dari MCA yang bertanding pada pilihan raya umum ke-13 (PRU13) mendapat kerusi yang kurang daripada PRU12 kami tidak akan terima apa-apa jawatan.

   

"Ini adalah cara demokrasi dan kami harus menghormati keputusan undi pada pilihan raya kali ini sebab itu kami secara rasmi meletakkan jawatan," kata Ng.

   

Ditanya sama ada mereka akan menerima kembali jawatan terbabit jika dilantik semula, beliau berkata mereka akan membuat keputusan selaras dengan kehendak pucuk pimpinan tertinggi parti.

   

Hadir sama Pengerusi MCA Bahagian Tenggara, Gan Ong Peng.

   

- Bernama

ADS