Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Menteri Besar Kedah, Datuk Mukhriz Mahathir hari ini mengumumkan akan bertanding jawatan naib presiden Umno dalam pemilihan parti itu bulan depan.

Mukhriz yang juga pengerusi Umno Kedah, mengumumkan hasratnya untuk bertanding jawatan tersebut di kediaman rasminya di Seri Mentaloon di Alor Setar petang ini.

Semangat anak bekas perdana menteri itu seperti tergambar dalam poster di sebelah pentas tempat beliau mengumumkan tindakan nekad itu, dengan slogan "Berani Berubah".

NONE Sejurus selepas pengumuman itu, penyokongnya terus melaungkan slogan "Hidup Umno".

Mukhriz juga hari ini menyokong Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan timbalannya Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai gandingan terbaik untuk memimpin Umno.

Beliau turut mengumumkan tiga calon untuk merebut jawatan anggota Majlis Tertinggi, iaitu Aziz Salim, Datuk Seri Mahadzir Khalid dan Datuk Seri Jamil Khir Baharom.

Malah, sebelum pengumuman itu, kelihatan bekas menteri besar Perlis Datuk Seri Shahidan Kassim turut hadir. Beliau turut memberitahu akan berkempen untuk Mukhriz.

"Beliau patut buat keputusan hari ini. Datuk Seri Najib sudah cakap sesuatu dan ia mungkin mempengaruhi keputusannya, tetapi saya tidak akan beritahu," katanya berseloroh kepada beberapa pemberita, ketika muncul untuk berjabat tangan.

Era pemimpin muda

Shahidan juga pengerusi Umno Perlis dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri dan bahagiannya memberikan sokongan bulat kepada Mukhriz.

Beberapa penulis blog pro-Umno, antaranya Zakir Mohammed yang mengendalikan blog Big Dog , juga dilihat di acara itu, di samping ratusan hadirin, termasuk pemimpin akar umbi dari Pulau Pinang, Perak, Johor, Terengganu, malah Kelantan.

NONE Sebelum itu, tempat itu digamatkan dengan laungan "Hidup Mukriz" and "Berani Berubah" sejak jam 5.15 petang.

Kehadiran Mukhriz juga disambut dengan nyanyian lagu patriotik "Inilah Barisan Kita".

Dalam ucapannya, Mukhriz antaranya menegaskan keperluan muka-muka baru dalam BN untuk menghadapi era pemimpin muda pembangkang, tanpa tokoh sedia ada.

"Apakah kita telah membuat persiapan dan perancangan strategik untuk memegang tampuk pemerintahan negara. Apakah kita telah bersedia meraih undi daripada lebih tiga juga pengundi baru nanti?

"Inilah persoalan paling penting difikirkan sebelum kita sama-sama membuat keputusan dan membantu pemimpin kita mengemudi parti," katanya lagi. [Baca berita penuh]

Sementara itu, Bernama melaporkan Mukhriz berkata beliau membuat keputusan itu setelah menerima banyak nasihat dari setiap  lapisan kepimpinan, dan setelah memikirkan jawatan  yang sesuai untuk beliau dipertanggungjawabkan.

   

"Saya telah tanyakan diri saya, apakah saya  bersedia. Saya telah menimbangkan perkara ini dari  setiap sudut.

   

"Maka bagi mewakili zon utara di negara tercinta ini, khususnya Kedah yang telah kembali ke pangkuan Umno, Kedah yang melahirkan Bapa Kemerdekaan, Kedah yang juga melahirkan Bapa Pemodenan Malaysia, Kedah yang DYMM Tuanku Sultannya menaiki takhta menjadi Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong sebanyak dua kali, bagi pemilihan kali ini saya dengan penuh rendah diri ingin menawarkan diri bertanding sebagai naib presiden Umno Malaysia," katanya.

   

Jawatan naib presiden Umno kini disandang Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal, dan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein. Ketiga-tiga mereka telah menyatakan hasrat untuk mempertahan jawatan itu.

   

Selain Mukhriz, dua lagi pemimpin telah mengumumkan akan bertanding jawatan itu iaitu Pengerusi Felda Tan Sri Isa Samad dan bekas Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Mohd Ali Rustam.

   

Mukhriz berkata sebagai pemimpin negeri, beliau tidak dapat tidak, perlu mendengar nasihat dan menerima desakan daripada pengikut.

   

"Antara nasihat yang banyak saya terima ialah untuk memastikan saya terus memberi khidmat, jika boleh, ke peringkat yang lebih tinggi. Nasihat-nasihat ini, semakin menjadi satu harapan. Sebagai pemimpin, saya semestinya tidak boleh lari dari perkara ini, yang juga merupakan tanggungjawab," katanya.

   

Dalam sidang media selepas itu, Mukhriz berkata hasrat beliau bertanding jawatan naib presiden dalam pemilihan parti semata-mata untuk menterjemahkan transformasi yang hendak dilakukan dalam parti menerusi slogan 'Berani Berubah' yang beliau gunakan ketika bertanding jawatan Ketua Pemuda Umno pada 2009.

   

Katanya parti pembangkang dilihat telah memulakan persiapan ke arah pilihan raya umum ke-14 (PRU14) dan terbuka kepada orang muda sehingga mereka turut terbabit secara aktif dalam melakar hala tuju parti.

   

"Malah sehingga sampai ke tahap boleh pegang jawatan tertinggi dalam parti dan kerajaan negeri yang mereka kuasai...orang muda boleh pegang jawatan penuh tanggungjawab. Bila sampai PRU14, mungkin 2018, orang macam ini yang akan mengetuai pilihan raya.

   

"Waktu tu mungkin pemimpin dinosaur dalam Pakatan Rakyat dah tak ada. Yang ada pemimpin baharu, pelapis, dan ada daya tarikan sendiri tetapi berpengalaman sebab dah diberi pendedahan lebih awal. Orang macam ini yang Umno akan berhadapan.

   

"Kalau pembaharuan tak dibuat dalam Umno dan BN cuba bayangkan kemungkinan untuk kita dapat pertahankan 133 kerusi Parlimen yang ada sekarang, malah untuk tambah lagi. Itu yang saya bimbangkan. Wajib (berubah),"katanya.

   

Sementara itu, Mukhriz berkata kedudukan beliau sebagai menteri besar mungkin menjadi kekangan kepada beliau dalam mendapatkan sokongan daripada perwakilan di seluruh negara.

   

"Sebagai calon kena minta sokongan dari seluruh negara. Di sini saya ada kekangan. Saya menteri besar di Kedah ada tanggungjawab perlu digalas. Mungkin tak ada masa seluas-luasnya untuk bergerak banyak kali ke seluruh negara untuk berkempen. Bukan hanya (perlu dapat sokongan dari perwakilan) di utara walaupun daripada enam nama untuk calon naib presiden saya seorang dari utara," katanya.

ADS