Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Aziz: K'jaan tiada pendirian moral tuduh Karpal hasut
Diterbitkan:  Feb 23, 2014 12:39 PM
Dikemaskini: 5:10 AM

Kerajaan perlu mempunyai pendirian moral yang tinggi terlebih dahulu sebelum menuduh Pengerusi DAP Karpal Singh kerana menghasut.

Memetik peruntukan Perlembagaan Persekutuan berkaitan kesaksamaan sisi undang-undang, pakar perlembagaan Dr Abdul Aziz Bari menegaskan, bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamed telah membuat lebih provokatif dan kenyataan 'menghasut' semasa krisis perlembagaan pada 1983 dan 1993.

 

"(Oleh itu) kerajaan Umno-BN harus mempunyai alasan moral sebelum mereka memberi lampu hijau kepada Jabatan Peguam Negara meneruskan dengan pertuduhan terhadap Karpal.

 

"Adalah sukar untuk mengatakan bahawa (tuduhan hasutan terhadap) Karpal adalah semata-mata undang-undang dan tidak bersifat politik.

"Karpal mempunyai hak untuk diberi layanan yang sama seperti Mahathir dan rakan Umno beliau," kata Aziz Bari kepada Malaysiakini semalam, yang memetik Perkara 8 Perlembagaan Persekutuan .

 

Karpal yang juga peguam dan MP Bukit Gelugor didapati bersalah bawah Akta Hasutan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur kelmarin kerana membuat kenyataan hasutan terhadap Sultan Azlan Shah dalam isu pertukaran menteri besar Datuk seri Mohammad Nizar Jamaluddin lima tahun lalu.

[Baca berita penuh]

ADS