Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
10,000 banjiri himpunan mega Pakatan
Diterbitkan:  Mar 22, 2014 9:25 PM
Dikemaskini: 5:07 AM

PHOTO GALLERY

HARI 11

KAJANG Apa yang berlaku dalam kempen pilihan raya kecil DUN Kajang? Petikan, program yang dijalankan sereta insiden yang tidak dirancang berlaku.

11.40pm: Pengarah perhimpunan Reformasi 2.0, Tian Chua menjemput naik ke pentas dan memperkenalkan 'ikon untuk perubahan dan semangat berjuang', iaitu Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Anwar naik ke petas diiringi dengan tepukan gemuruh hadirin, membuktikan beliau masih merupakan satu kuasa yang disegani.

Anwar hari ini juga menyalahkan BN kerana memberi taklimat kepada media asing termasuk tabloid UK Daily Mail yang menyiarkan berita yang mengaitkan beliau dengan krisis kehilangan pesawat MH370.

Berucap kepada hadirin di Stadium Kajang, Anwar berkata beliau tahu siapa yang diberi taklimat kepada Daily Mail dan media UK.

Menurutnya, apabila artikel itu disiarkan, semua blog Umno dan cybertroopers mula menyerangnya.

Anwar menamatkan ucapannya 20 minit itu, dengan berkata beliau tetap mempertahankan 'Kajang Move' kerana ia akan membuka jalan untuk Pakatan mengambil alih Putrajaya tidak kira apa yang berlaku kepadanya.

Beliau kemudian melaungkan 'Reformasi', sebelum hadirin bersurai.

11.30pm: Lim Kit Siang naik ke pentas dengan Gobind Singh Deo.

Lim berkata satu undi untuk Wan Azizah bukan sahaja undi untuk ADUN Kajang yang baru, tetapi juga undi untuk perdana menteri wanita Malaysia yang pertama.

Gobind yang mewakili bapanya Karpal Singh, memberi amaran kepada pentadbiran Najib bahawa mereka tidak boleh lagi menggunakan undang-undang zalim untuk menghukum orang lain.

11.20pm:  Tepat jam 11.22 malam, juruacara, Badrul Hisham Shaharin meminta lampu dipadamkan dan memainkan lagu Nasyid bertajuk 'Teman Sejati'.

Suasana gelap itu mengingatkan rakyat terhadap kempen 'blackout' oleh Pakatan sebagai membantah keputusan PRU13, dan diterangi dengan nyalaan lampu ribuan telefon bimbit.

Wan Azizah naik pentas dan menggesa penduduk Kajang mengundi beliau dan memberi keadilan kepada suaminya Datuk Seri Anwar Ibrahim.

11.15pm: Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng bersetuju dengan penilaian TPM Tan Sri Muhyiddin Yassin bahawa pemimpin BN mempunyai beratus-ratus tahun pengalaman berbanding dengan pemimpin Pakatan Rakyat.

Berucap kepada kira-kira 10,000 hadirin di Stadium Kajang, Lim, serta dua Naib Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dan Datuk Husam Musa menyeru rakyat bangkit menentang ketidakadilan kerajaan BN dan memastikan Wan Azizah menang pilihan raya kecil itu.

11pm: Anwar telah sampai dan duduk di bersama pemimpin Pakatan yang lain.

Jumlah hadirin meningkat kepada 10,000 orang.

11pm: Kira-kira satu perempat daripada 150 meja di majlis makan malam MCA kini kosong walaupun Timbalan Presiden Wee Ka Siong masih berucap.

10.30pm: Sekumpulan kira-kira 7,000 orang berada dalam stadium Kajang ketika lebih ramai pemimpin berucap di atas pentas.

Memandangkan hanya diberi masa tiga hingga lima minit tiap seorang, beberapa pemimpin Pakatan bercakap tentang keadilan, reformasi dan sabitan ke atas Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Timbalan Presiden PKR Azmin Ali, penceramah kedua belas, menggesa rakyat untuk 'mengkuburkan' Datin Paduka Chew Mei Fun dalam pilihan raya kecil Ahad ini sehingga BN hilang deposit.

Sementara itu, Ahli Parlimen Lembah Pantai Nurul Izzah Anwar naik ke pentas bersama sasterawan negara Datuk A Samad Said yang kemudiannya mendeklamasikan puisi.

Nurul Izzah pula menggesa orang ramai supaya mengikuti jejak Pak Samad yang turun ke jalanan untuk memerangi rasuah dan amalan yang tidak adil BN.

9.45 malam: Terdapat sekurang-kurangnya 1,500 yang menghadiri majlis makan malam mega yang dianjurkan oleh MCA di Kampung Bukit Angkat.

Hadirin yang yang kebanyakannya masyarakat Cina yang pelbagai peringkat umur dihiburkan oleh artis tempatan semasa menikmati jamuan.

Presiden MCA, Datuk Seri Liow Tiong Lai berucap dan mendapat tepukan gemuruh hadirin.

Di belakangnya di atas pentas terdapat pelbagai hadiah cabutan bertuah untuk dimenangi, termasuk mesin basuh, televisyen, pembersih vakum dan periuk.

[Baca berita penuh]

ADS