Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

Kesemua empat kesatuan pekerja Tenaga Nasional Bhd (TNB) bergabung dalam satu demonstrasi hari ini bagi menggesa kerajaan menamatkan pertalian dengan konglomerat YTL Corp.

Kesatuan dianggotai 35,000 orang itu menggesa agar TNB tidak memperbaharui perjanjian pembelian tenaga dengan YTL apabila ia tamat pada 2015, kerana firma itu didakwa masuk campur dan mendapat keuntungan besar dari sektor tenaga penting negara.

Mereka turut menuntut agar TNB menghentikan kerjasama dengan YTL Power untuk projek Track 4A – satu cadangan baru untuk loji tenaga di Johor, yang baru dianugerahkan oleh Suruhanjaya Tenaga.

“Pastikan YTL tidak diberikan apa-apa projek janakuasa tenaga atau elektrik di negara ini," kata presiden Kesatuan Pegawai Rendah TNB (TNBJOU), Mohd Roszeli Majid kepada pemberita di luar ibu pejabat TNB Kuala Lumpur hari ini.

“Kami ada pengalaman buruk dengan mereka. Sekali tersengat, selalu beringat," katanya yang menambah, kerjasama itu perlu dihentikan demi masa dengan generasi akan datang," katanya.

[Baca berita penuh]

ADS