Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
SPR: 4 borang pencalonan PRK Chempaka dibeli
Diterbitkan:  Mar 6, 2015 10:53 AM
Dikemaskini: 2:55 AM

Suruhanjaya Pilihan Raya (PRK) Kelantan mengesahkan empat borang pencalonan telah dibeli beberapa individu menjelang hari penamaan calon Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Chempaka, pada 10 Mac ini.

    

Pengarahnya Mohamad Mahmud berkata jumlah itu dijangka meningkat dalam tempoh beberapa hari sebelum Selasa depan.

    

"Berdasarkan rekod PRK di Kelantan sebelum ini, jumlah borang yang dibeli individu yang ingin bertanding adalah sehingga 20 borang pencalonan," katanya ketika dihubungi Bernama di Kota Bharu semalam.

    

Mohamad berkata PRK DUN Pengkalan Kubor September tahun lepas menyaksikan sejumlah 20 borang pencalonan dibeli dan ia menyaksikan pertandingan antara calon Barisan Nasional (BN), PAS dan seorang calon Bebas.

    

Sementara itu, Naib Yang Dipertua (YDP) Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) Kelantan, Sharif Mahmood, 59, berkata beliau membeli satu borang bagi membolehkan beliau bertanding dalam PRK DUN Chempaka sebagai calon Bebas.

"Saya mengambil keputusan menawarkan diri untuk bertanding bagi menyuburkan sistem demokrasi di negara ini," katanya ketika dihubungi Bernama di Kota Bharu semalam. 

  

Sharif berkata keputusan untuk bertanding bagi memberi pilihan kepada rakyat di DUN Chempaka memilih calon terbaik.

    

"Saya melihat banyak lagi yang perlu dibangunkan di DUN Chempaka. Jika ada calon yang mesra dengan kerajaan pusat saya yakin usaha itu lebih lancar dan rakyat juga yang akan mendapat manfaatnya," katanya.

    

SPR menetapkan PRK DUN Chempaka pada 22 Mac manakala hari penamaan calon pada 10 Mac.

        

Kerusi itu kosong berikutan kematian penyandangnya yang juga bekas Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat akibat kanser prostat pada 12 Feb lepas.

    

Pada pilihan raya umum ke-13 lepas, Mursyidul Am PAS itu menang dengan majoriti 6,500 undi menewaskan calon BN, Wan Razman Wan Abd Razak.

    

-Bernama

Lihat Komen
ADS