Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Isu obesiti di kalangan tentera, polis
Diterbitkan:  Jun 25, 2015 6:00 AM
Dikemaskini: Jun 25, 2015 2:09 AM

Seorang senator menggesa bagi diwajibkan pemeriksaan fizikal lebih kerap dalam kalangan anggota tentera dan polis, menyatakan masalah kegemukan atau obesiti dalam kalangan mereka perlu diambil perhatian oleh pihak berwajib.

Datuk Norliza Abdul Rahim berkata seorang doktor yang pernah berkhidmat dalam tentera pernah memberitahunya tentang masalah obesiti dalam kalangan anggota dan kematian mereka akibat sakit jantung.

Masalah kegemukan dan obesiti telah menyukarkan anggota keselamatan untuk menunaikan tanggungjawab dengan cekap, cepat dan efisien termasuk untuk menangkap penjenayah, katanya ketika membahaskan Usul Rancangan Malaysia Ke-11 (RMK11) di Dewan Negara semalam.

Katanya sehubungan itu Kementerian Kesihatan perlu bekerjasama dengan Kementerian Pertahanan dan Kementerian Dalam Negeri bagi memastikan setiap anggota keselamatan mempunyai berat badan ideal dan kekal cergas serta sihat dalam tugasan harian.

Norliza turut menyentuh isu perumahan yang membebankan golongan berpendapatan rendah dan pertengahan dengan projek perumahan ketika ini tidak

menyediakan rumah mencukupi untuk golongan tersebut.

"Sekarang ni tiada rumah bersesuaian untuk mereka. Pemaju membina rumah mahal, jadi bagaimana golongan ini mampu membelinya sekiranya rumah mampu milik tidak dibina dengan begitu banyak.

"Golongan ini amat bermasalah dalam isu perumahan, sering tertindas dan tidak mampu kerana rumah semakin mahal namun perhatian daripada kerajaan tidak diberikan," katanya.

- Bernama

Lihat Komen
ADS