Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
46 MP BN dan Pakatan sertai program cabaran kecergasan
Diterbitkan:  Oct 9, 2015 3:25 PM
Dikemaskini: 7:29 AM

Sebanyak 46 anggota Parlimen kerajaan dan pembangkang menyahut cabaran menyertai kecergasan, Garmin MP Step Challenge, yang berlangsung tiga minggu bermula 11 September sebagai usaha menyemarakkan sambutan Hari Sukan Negara.

Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin berkata kesemua anggota Parlimen berkenaan menunjukkan komitmen yang tinggi walaupun mempunyai jadual padat setiap hari.

"Kita jarang sekali buat aktiviti bersama, boleh dikatakan persaingan sihat ditunjukkan dan ada kategori yang BN (Barisan Nasional) menang, ada Pakatan Rakyat yang menang," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan hadiah kepada para pemenangnya di Putrajaya hari in

Dalam cabaran itu, setiap peserta dibekalkan dengan Garmin Vivofit 2 untuk mengukur aktiviti harian mereka termasuk jumlah langkah dan kalori yang dibakar.

Kategori Olimpik (bawah 45 tahun) dimenangi oleh anggota Parlimen Serdang Ong Kian Ming dari DAP dengan purata 18,401 langkah sehari, kedua Lim Lip Eng (DAP-Segambut) dengan 16,456 langkah dan ketiga Teo Nie Ching (DAP-Kulai) dengan 16,022 langkah.

Kategori Universe (45 tahun ke atas) pula dimenangi oleh anggota Parlimen Kangar Shaharuddin Ismail dari BN dengan 35,416 langkah, kedua Ko Chung Sen (DAP-Kampar) dengan 26,427 langkah dan Sim Tong Him (DAP-Kota Melaka) dengan 25,386 langkah.

Kategori wanita pula dimenangi oleh Teo Nie Ching (DAP-Kulai) dengan purata 16,022 langkah sehari, kedua Mas Ermieyati Samsudin (BN-Masjid Tanah) dengan 13,953 langkah dan ketiga Noraini Ahmad (BN-Parit Sulong) dengan 12,898 langkah.

Sementara itu, Khairy berkata sebanyak 4.2 juta rakyat Malaysia berdaftar untuk menyertai 17,648 acara yang akan diadakan di seluruh negara sempena Hari Sukan Negara esok.

Beliau berharap semua yang terlibat menyertai setiap aktiviti dengan semangat kesukanan yang tinggi sekali gus menjadikan Malaysia negara bersukan dan sihat serta rakyat yang bersatu padu.

"Saya harap angka ini menjadi kenyataan cuma mungkin kerisauan utama kita adalah cuaca. Ramalan bagi hari esok baik cuma kita tak tahu arah angin mungkin boleh berubah pada bila-bila masa.

"Kita sudah keluarkan garis panduan kepada semua penganjur aktiviti berkenaan mengenai tahap IPU (Indeks Pencemaran Udara) dan apa yang mereka perlu buat sekiranya ia melepasi 100 atau 150," katanya

Lihat Komen
ADS