Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

'Mengarut'.

Itulah kata-kata Charles Suresh Morais, adik mendiang Timbalan Pendakwa Raya Anthony Kevin Morais mengenai dakwaan dia bankrap dan kegagalan perniagaan yang disasarkan terhadapnya.

"Semua ini mengenai saya dan jenayah dilakukan di Amerika Syarikat adalah karut. (Terdapat) perbezaan antara kebankrapan perniagaan dan kebankrapan peribadi," kata Charles dalam emel eksklusif kepada Malaysiakini hari ini.

Katanya, dia menginap selama dua bulan di Hotel Hilton di Kuala Lumpur atas perbelanjaan sendiri untuk menunggu keputusan bedah siasat.

Beliau mengulas beberapa laporan berita dari 2007 hingga 2011 oleh pelbagai pertubuhan berita mengenai masalah perniagaan Charles dan kes-kes yang berkaitan dengannya.

Charles tidak menafikan bahawa dia telah memfailkan untuk kebankrapan, namun menegaskan bahawa beliau memfailkannya bagi pihak perniagaannya dan ia adalah 'bukan satu jenayah' untuk berbuat demikian.

"Jadi, adakah syarikat kereta, bank dan institusi kewangan semuanya melakukan jenayah apabila mereka memfailkannya pada tahun 2008, pada masa yang sama dengan syarikat yang saya bantu kendalikan?" soalnya.

Satu sumber yang rapat kepada Charles sebelum ini memberitahu Malaysiakini bahawa masalah kewangan dan pertikaian perundangan adalah perkara lama.

"Kebankrapan itu pada tahun 2008 selepas keruntuhan (krisis gadaian sub-prima) sepertimana dengan setiap ahli perniagaan yang lain. Tetapi dia bangkit semula dan maju dalam perniagaannya.

"Dia sedang merundingkan pembelian enam buah hotel di Malaysia pada masa ini," kata sumber itu.

Semakan dengan Pacer (Akses Awam Rekod Elektronik Mahkamah) AS mendapati bahawa kes-kes yang disebut dalam laporan sebelum ini mengenai Charles, tidak lagi aktif.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS