Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
‘Dari dulu semua presiden Umno pernah lakukan kesalahan’

Surat terbuka Tun Dr Mahathir Mohamad dalam blog semalam yang menyeru anggota dan pemimpin akar umbi Umno supaya menolak kepimpinan Datuk Seri Najib Razak demi memastikan kelangsungan kemenangan parti pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14) terus dibidas.

Bagi Ahli Majlis Tertinggi Umno Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, pemimpin Umno termasuk yang terdahulu bukan bertaraf nabi dan tidak ada pemimpin yang maksum (sempurna) di dunia.

“Pemimpin Umno bukan bertaraf nabi, maksum tidak pernah melakukan kesalahan.

“Daripada dulu pun semua presiden Umno pernah melakukan kesalahan tetapi prinsip Umno untuk memperkuatkan parti kita selesaikan masalah dalaman dan kita setia kepada pemimpin, jadi barulah kita tidak berpecah, katanya pada sidang media Kongres Pemerkasaan Luar Bandar di Hotel Sunway Putra Kuala Lumpur.

Katanya, hanya dengan taat kepada pemimpin dan menyelesaikan masalah dalaman yang timbul dapat memperkukuhkan parti Melayu itu sendiri.

“Dari segi prinsip Umno dari dulu kita setia dan menyokong kepimpinan presiden, daripada dulu.

“Dalam Islam pun taat kepada Allah, Rasul pemimpin. Prinsip ini digunakan dalam Umno selama ini untuk memperkuatkan Umno,” katanya.

Ismail berkata demikian ketika diminta mengulas surat terbuka Dr Mahathir yang berkata berkata hanya menolak Najib sebagai perdana menteri dan presiden Umno akan memastikan "bangsa, negara dan agama lebih selamat" dan "rakyat akan dapat nikmat".

Sementara itu, menurut Ismail, apabila terdapat pihak mulai mempertikaikan kepimpinan parti sedia ada, akar umbi Umno akan turut berbuat demikian yang akhirnya akan menyebabkan perpecahan parti.

“Kalau kita mula menentang kepimpinan, cawangan pun nak bercakap soal kepimpinan jadi akhirnya Umno berpecah. Akhinya Umno akan kalah apabila kita menggalakkan perpecahan di dalam ahli parti,” katanya.

Ismail berkata hanya segelintir sahaja ahli parti itu yang menentang dan sebahagian besar mereka menyokong penuh kepimpinan Najib.

“Apabila kita galakkan kondem (kutuk) pemimpin dan sebagainya jangan lupa, yang kondem mungkin sebahagian, yang pertahankan ada satu bahagian besar lagi,” katanya.

Lihat Komen
ADS