Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
BERSIH 4: Maria Chin mohon batal pertuduhan
Diterbitkan:  Dec 11, 2015 3:19 PM
Dikemaskini: 7:22 AM

Penganjur Perhimpunan BERSIH 4 Maria Chin Abdullah hari ini memfailkan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur permohonan untuk membatalkan pertuduhan berhubung penganjuran perhimpunan itu.

Perkara itu dimaklumkan peguam Honey Tan Lay Ean, yang mewakili Maria, 59, ketika kes itu disebut di hadapan Hakim Mahkamah Sesyen Datuk Jagjit Singh Bant Singh.

Tan turut memohon penangguhan prosiding kes itu sementara menunggu pendengaran di Mahkamah Tinggi selesai dan ia tidak dibantah oleh Timbalan Pendakwa Raya Afzainizam Abdul Aziz.

Mahkamah kemudiannya merekodkan permohonan itu dan menetapkan 29 Februari tahun depan untuk pengurusan kes.

Maria, yang juga pengerusi Perhimpunan BERSIH 2.0, didakwa sebagai penganjur gagal memberi notis pemberitahuan kepada polis Daerah Brickfields, 10 hari sebelum mengadakan perhimpunan itu di hadapan kompleks beli-belah NU Sentral, Jalan Tun Sambanthan, Brickfields antara 2 petang hingga 3 petang, 29 Ogos lepas, yang melanggar Seksyen 9(1) Akta Perhimpunan Aman 2012.

Dia didakwa melakukan kesalahan itu mengikut Seksyen 9(5) akta sama yang membawa hukuman denda maksimum RM10,000 jika sabit kesalahan.

Sementara itu, Tan ketika ditemui pemberita berkata anak guamnya memfailkan permohonan untuk membatalkan pertuduhan itu atas alasan ia tidak berpelembagaan dan terbatal.

- Bernama

Lihat Komen
ADS