Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
WSJ sangkal alasan derma dari Arab versi Peguam Negara
Diterbitkan:  Feb 18, 2016 7:51 PM
Dikemaskini: 11:54 AM

Akhbar The Wall Street Journal (WSJ) menafikan dakwaan Peguam Negara Tan Sri Mohamad Apandi Ali bahawa wang yang disalurkan ke dalam akaun bank peribadi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak adalah sumbangan ‘derma’ daripada keluarga diraja Arab Saudi.

Editor kewangannya, Ken Brown berkata demikian ketika ditemu bual oleh rangkaian televisyen ABC News Australia pada 12 Februari lalu.

"Laporan kami telah berbulan-bulan menunjukkan bahawa wang itu bukannya dari Arab Saudi, tetapi melalui sekumpulan syarikat dan akaun-akaun bank yang berkaitan dengan 1MDB.

"Dan awak juga tahu, sehingga kini, laporan kami belum dipersoalkan lagi dan kami mempunyai banyak bukti untuk menyokongnya," katanya kepada wartawan ABC, Beverley O'Connor

Brown yang juga adalah Ketua Biro Hong Kong WSJ, mengulangi pendirian akhbar itu bahawa wang yang didepositkan ke dalam akaun peribadi Najib memang berasal daripada 1MDB.

Mengulas cadangan Apandi baru-baru ini untuk meningkatkan hukuman ke atas mereka yang membocorkan rahsia negara, Brown percaya tindakan itu adalah berkaitan dengan cubaan oleh kerajaan Malaysia untuk menutup segala skandal itu.

"Ini tidak mengejutkan dan ia dibuat selepas cubaan oleh kerajaan untuk mengatakan wang yang dimasukkan ke akaun bank perdana menteri adalah dari Arab Saudi.

“Hakikatnya, tiada siapa yang mempercayainya, mereka dibidas teruk kerana berbuat demikian.

Jadi sekarang mereka tampil dan berkata semua orang tidak boleh bercakap mengenainya," katanya.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS