Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Melayu tetap jadi PM jika Najib disingkirkan, kata Zaid
Diterbitkan:  Mar 14, 2016 4:34 PM
Dikemaskini: 8:37 AM

Pemimpin Melayu tetap akan menjadi perdana menteri sekiranya Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak disingkirkan, kata bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Zaid Ibrahim.

Ini kerana penduduk Melayu membentuk majoriti di negara ini, katanya.

"Melayu tetap akan jadi Perdana Menteri. Melayu akan terus memegang lebih banyak kerusi dalam Kabinet, tetapi pemimpin Cina dan India akan menjadi wakil sebenar masyarakat mereka," tulis beliau dalam blog hari ini,

Zaid berkata jika DAP akan menggantikan MCA dalam kabinet, ini bukan kerana mereka adalah pembodek tetapi mereka akan berkhidmat untuk negara.

"Jika pemimpin DAP berada dalam Kabinet, bukan kerana mereka adalah pengampu. Mereka berada dalam Kabinet kerana berminat membangunkan negara dan bukannya menjalankan perniagaan.

"Mereka memegang portfolio masing-masing berdasarkan merit dan mempunyai dasar yang baik untuk ditawarkan. Jika Lim Kit Siang berada dalam Kabinet untuk menggantikan komponen MCA, ini adalah baik untuk negara," katanya.

Beliau berkata demikian dalam tulisan yang memuji kerjasama bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan Lim yang menurut Zaid adalah wira Melayu dan Cina masing-masing, dalam gerakan Selamatkan Malaysia.

Beliau juga memuji tindakan pemimpin pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim yang berada di penjara tetapi menyokong pergerakan itu.

"Ini adalah masa yang bersejarah. Tiga pemimpin gergasi mengketepikan permusuhan lampau dan bersetuju bahawa mereka perlu bekerja lebih keras kerana masa depan negara dipertaruhkan," kata Zaid.

Beliau berkata, Setiausaha Agung Umno Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor memahami betapa penting dan signifikan kerjasama itu.

"Sebab itu dia melompat dan melaung tanpa henti," katanya.

Gerakan Selamatkan Malaysia dilancarkan pada 4 Mac lalu yang bertujuan untuk menggulingkan Najib dan melaksanakan pembaharuan institusi.

Kumpulan itu dianggotai oleh pemimpin Umno yang berpaling tadah, pembangkang dan masyarakat sivil.

Lihat Komen
ADS