Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Pengundi akui strategi 'buah tangan' dapat tempat

Pemberian 'buah tangan' pilihan raya oleh kerajaan BN Sarawak nampaknya telah mendapat tempat di hati beberapa pengundi.

Dua daripada lima orang yang ditemubual Malaysiakini di Sibu mengakui bahawa mereka amat tersentuh dengan sumbangan dana pendidikan yang mereka terima.

Seorang pengundi secara terang-terang mengakui dia tidak akan mengundi BN dalam pilihan raya tanpa parti pemerintah itu terlebih dahulu memperuntukkan kepada mereka sumbangan, pembangunan dan janji-janji.

Seorang lagi pengundi bagaimanapun berkata sumbangan itu tidak akan mempengaruhi keputusannya kerana beliau melihat pada kualiti calon.

Seorang lagi mendakwa dia tidak pernah mengambil apa-apa 'buah tangan' dari mana-mana calon.

Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Adenan Satem sebelum ini dilihat memberi siri 'buah tangan' kepada rakyat sebelum beliau membubarkan Dewan Undangan Negeri.

Ini termasuk pemansuhan tol dan cukai tanah, mengurangkan tarif elektrik dan cukai pintu, dan mengiktiraf Sijil Peperiksaan Bersatu (UEC).

Keluarga rumah panjang juga dilaporkan menerima geran RM500.

Rini Dendang, 33, juruwang di sebuah pusat membeli-belah, mengakui dia mungkin mengundi mengikut bagaimana 'buah tangan' pilihan raya - sumbangan, projek pembangunan dan janji-janji - diberikan kepadanya dan keluarganya.

"Jika tak ada buah tangan, saya tak sokong," katanya ketika ditemui di sebuah sekolah di Sibu Jaya.

Dia mengakui keluarganya telah menerima sumbangan daripada kerajaan dan satu projek jalan raya sedang dilaksanakan berhampiran rumah panjangnya di Baleh, Kapit.

Rini bagaimanapun berkata kampungnya masih kekurangan bekalan elektrik dan infrastruktur bekalan air.

ADUN Baleh ialah Menteri Pembangunan Tanah Sarawak, Datuk Seri James Masing.

SJK (C) Thian Hua, sekolah di mana Rini menghantar anak-anaknya, memberi sumbangan dana pendidikan kepada 291 ibubapa.

Sementara itu, Laym Mungun, 60, yang menerima RM400 sumbangan dana pendidikan daripada kerajaan, mengucapkan terima kasih kepada BN Sarawak.

"Saya seorang penyokong setia BN, saya tidak kisah jika mereka tak beri saya sumbangan," katanya.

Dia mengakui sokongannya kepada BN kini semakin kuat dengan sumbangan dana pendidikan yang diterimanya.

"(Saya) bertambah sayang pada mereka sekarang," katanya.

Sumbangan itu tepat pada masa untuk dua orang cucunya yang berusia 9 dan 10 tahun untuk membeli pakaian seragam sekolah dan kasut mereka.

"Kita tidak mampu semua itu," katanya.

Menurutnya, beliau menyokong kerajaan BN kerana suaminya, yang pernah bertugas dengan pasukan polis, kini menikmati pencen dari kerajaan.

"Suami saya telah mengalami strok," katanya.

Seorang lagi suri rumah, Normalisa Abdullah, 37, yang berkata dia memerlukan wang untuk membeli alat tulis sekolah untuk anak-anaknya.

Bagaimanapun, Normalisa, seorang penyokong BN, berkata dia tidak akan terpengaruh dengan sumbangan berkenaan.

"Saya sentiasa menyokong kerajaan BN untuk pembangunan sekolah," kata pengundi Dudong itu.

Emmy Minggang, 27, yang menerima sumbangan RM200 dari Tabung Amanah Pelajar Miskin (PSTF) buat kali kedua, mengakui ini mungkin membuka hatinya untuknya untuk mengundi calon langsung BN di kawasannya.

"Saya mahu seorang wakil rakyat yang baik, jujur ​​dan bertanggungjawab," katanya.

Sementara itu, seorang lagi pengundi yang mahu dikenali sebagai Mr Lau, mendakwa seseorang telah mengagihkan RM100 kepada pengundi di kawasannya.

"Apa yang saya dengar baru-baru ini adalah anda boleh mendapatkan RM100 apabila anda mendaftar dan MyKad anda difotokopi.

"Orang-orang ini juga berkata, anda boleh mendapatkan baki RM50 selepas pilihan raya negeri," katanya.

"Tetapi saya tidak mengambilnya. Saya tidak tahu apa yang mereka mungkin lakukan dengan salinan MyKad saya," kata pengundi di Pelawan itu.

Lau juga mendapati ia telah menjadi tradisi kepada parti pemerintah di Sibu untuk melayan pengundi dengan makan malam pada setiap hari di tempat yang berlainan.

"Kali ini, ia bermula selepas Dewan Undangan Negeri dibubarkan," katanya.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS