Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Pertandingan pikat hati, minda pengundi Batu Kitang
Diterbitkan:  Apr 30, 2016 10:29 AM
Dikemaskini: 2:38 AM

"Ia adalah seperti melihat bekas teman wanita anda dengan seorang lelaki yang baru," kata Elantirayan Ganesan, seorang sukarelawan DAP, apabila diberitahu parti itu terpaksa melepaskan Batu Kitang sebagai sebahagian daripada perjanjian dengan PKR dua minggu lalu.

Elantirayan adalah salah seorang daripada beberapa rakan universiti bagi calon DAP, Abdul Aziz Isa, 27, seorang graduan sains sosial Unimas, yang telah menghabiskan masa berkempen di kawasan itu setiap hari sejak tahun lepas.

Batu Kitang adalah kerusi baru yang dahulunya merangkumi Batu Kawah dan Kota Sentosa- terletak di Daerah Kecil Padawan di selatan Kuching.

Ia menjadi sasaran tiga pesaing utama - calon dari DAP, PKR dan Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP).

Abdul Aziz (gambar) bertanding bagi pihak DAP dan mencerminkan hasrat parti itu untuk keluar daripada imej etnosentrik. Semua 12 kerusi yang dikawal pembangkang pada masa ini adalah kerusi majoriti Cina.

Sebagai parti berbilang kaum, parti itu juga meletakkan 15 calon keturunan Dayak. Termasuk Abdul Aziz, kini terdapat lebih ramai calon bukan Cina dalam pilihan raya pada 7 Mei ini.

Kepentingan kerusi ini kepada DAP telah menyebabkan pemimpin DAP negeri Chong Chieng Jen meletakkan calon bertanding di situ bagi membalas dendam terhadap rakan gabungannya PKR kerana meletakkan calon mereka di lima kerusi luar bandar.

Bagaimanapun, walaupun pengundi tempatan mungkin biasa dengan Abdul Aziz, terdapat beberapa soalan kepada kebijaksanaan meletakkan calon Melayu di kerusi majoriti Cina.

"Beliau adalah jalan ke masa depan. Orang kini kurang berminat tentang apa bangsa kamu dan lebih mengenai bagaimana kamu boleh memberi sumbangan," kata bapa Abdul Aziz Marindo Taha, 53, yang membantu kempen parti itu.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS