Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
PKR: Dakwaan Azmin langgar perjanjian DAP tidak tepat
Diterbitkan:  May 1, 2016 11:16 AM
Dikemaskini: 11:18 AM

Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar berkata, dakwaan timbalan presiden parti itu melanggar perjanjian dengan DAP berhubung pilihan raya negeri Sarawak adalah tidak tepat.

"Laporan Malaysiakini semalam mengenai timbalan presiden PKR, Datuk Seri Azmin Ali yang didakwa memungkiri perjanjian rundingan kerusi di Sarawak adalah tidak tepat," katanya dalam kenyataan hari ini.

Malaysiakini semalam, melaporkan setiausaha agung DAP Lim Guan Eng sebagai mendakwa Azmin memungkiri janjinya.

"Pada 7 April, kedua-dua, Azmin dan saya menanda tangani perjanjian rundingan pengagihan kerusi.

"Beliau tidak sepatutnya memungkiri perjanjian itu, ia menampakkan kepada yang lain seolah-olah (anda) menelan kata-kata sendiri," Lim dipetik sebagai berkata.

Nurul Izzah, yang juga pengarah pilihanraya nasional PKR, berkata, ada beberapa fakta yang harus diperbetulkan.

"Azmin hanya menanda tangani senarai pada 7 April 2016 dan 'secara prinsipnya' seperti yang dilakukan oleh wakil DAP, menandakan ia belum dimuktamadkan.

"Selepas itu, ada mesyuarat lain dan rundingan selanjutnya berlangsung. Parti kemudiannya memberi kepercayaan kepada Azmin untuk menyelesaikan isu-isu tersebut dengan pimpinan negeri kita di Sarawak.

"Komunikasi selanjutnya berterusan dengan DAP sehingga malam sebelum hari penamaan calon, namun malangnya, tidak berjaya.

"Oleh itu, tidak sepatutnya ada rundingan lanjut tentang pemungkiran perjanjian seperti itu," jelas Nurul Izzah.

Lihat Komen