Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Sekilas pandang keputusan PRN Sarawak ke-11
Diterbitkan:  May 7, 2016 10:18 PM
Dikemaskini: 2:36 PM

Keputusan pilihan raya Sarawak bukan sekadar angka. Berikut apa makna di sebalik angka dan statistik yang tercatat:

(1) Gelombang biru BN sapu 72 daripada 82 kerusi atau 87.8 peratus. Pada 2011, BN hanya mendapat 55 daripada 70 kerusi (78.6 peratus). Ini mengulangi kejayaan 2006 apabila BN menguasai 88.6 Dewan Undangan Negeri (DUN).

(2) DAP dan PKR tewas kepada BN di kesemua kawasan bertindih mereka. Di sesetengah kawasan, undi mereka jika digabungkan pun tidak melebihi undi BN. Ini mungkin disebabkan protes pengundi.

(3) PAS dan serpihannya Parti Amanah Negara (AMANAH) kalah di semua kerusi ditandingi mereka. PAS bertanding 11 kerusi manakala AMANAH pula 12. PAS juga gagal dapat kerusi sulung yang dicita-citakan di Beting Maro, malah BN menambah majoriti di situ.

(4) Impian DAP menembusi kawasan bumiputera gagal. Parti itu malah hilang lima daripada 12 kawasan bandar yang dikuasai sebelum ini.

(5) PKR berjaya pertahan kesemua tiga kerusi tetapi gagal tambah kerusi baru.

(6) Daripada 25 kerusi tumpuan, hanya tiga dimenangi pembangkang iaitu Pujut (DAP), Krian (PKR) dan Ba'kelalan (PKR).

(7) Calon BN Dr Juanda Jaya, yang juga bekas mufti Perlis, menang di Jemoreng. Bebas di tempat kedua dan calon AMANAH hilang majoriti.

(8) Tan Sri Adenan Satem, yang membimbing pasukannya Team Adnan, mengangkat sumpah sebagai ketua menteri Sarawak malam ini setelah berjaya mendapat mandat baru.

Lihat Komen
ADS