Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

PKR akan menentukan sama ada pihaknya akan mengambil tindakan undang-undang ke atas kerajaan negeri Sarawak berhubung sekatan kemasukan pemimpin parti itu esok.

Mengesahkan perkara itu, Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar berkata, hal tersebut akan dibincangkan semasa mesyuarat biro politik parti itu malam esok.

“Keutamaan akan terus kepada calon-calon tempatan kami dan kehidupan seterus mereka berbanding maruah kami yang dicalar.

“Kami mahu mereka menerima sepenuhnya kehadiran kami dan menyokong semasa berkempen,” beliau memberitahu Malaysiakini.

Ahli Parlimen Lembah Pantai itu adalah antara pemimpin pembangkang yang dilarang memasuki Sarawak semasa tempoh kempen pilihan raya negeri Sabtu lalu.

Nurul Izzah tetap dihalang walaupun selepas beliau menulis surat kepada Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Adenan Satem yang meminta beliau dan ibunya, Presiden PKR Dr Wan Azizah Wan Ismail untuk meminta secara baik.

Lebih 40 ahli parlimen pembangkang, aktivis dan ahli akademik dihalang memasuki Sarawak ketika tempoh tersebut.

Terdahulu, Timbalan Ketua Pemuda PKR Sarawak, Simon Siah dilaporkan akan mempertimbangkan tindakan undang-undang ke atas kerajaan negeri Sarawak atas halangan kemasukan tersebut.

Siah, yang merupakan sebahagian daripada biro perundangan PKR negeri berkata, pihaknya akan menunggu sehingga pilihan raya selesai untuk berbuat demikian.

Lihat Komen
ADS