Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Red Granite ulangi pembiayaannya sah
Diterbitkan:  May 16, 2016 6:35 PM
Dikemaskini: 11:41 AM

Red Granite Pictures, syarikat produksi Hollywood yang dikaitkan dengan 1MDB, menegaskan bahawa semua pembiayaannya adalah sah.

Red Granite adalah syarikat yang dimiliki anak tiri Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak - Riza Aziz.

"Red Granite telah menerima beratus-ratus juta dolar dalam pembiayaan sepanjang enam tahun lepas daripada pelbagai sumber, termasuk bank perdagangan dan pelaburan terkemuka Amerika Syarikat," kata firma itu kepada Bloomberg.

"Untuk pengetahuan, tiada satu pun daripada pembiayaan yang diterima oleh Red Granite dalam apa-apa cara yang tidak teratur atau tidak sah," katanya.

Wall Street Journal (WSJ) melaporkan penyiasat percaya bahawa beberapa dana 1MDB telah dipindahkan ke Red Granite, melalui pinjaman dari firma yang berdaftar di British Virgin Island- Aabar Investment PJS Ltd.

Dana itu digunakan untuk menghasilkan filem Hollywood 'The Wolf of Wall Street'.

1MDB berkata ia percaya ia telah ditipu bagi memindahkan RM3.5 bilion ke dalam Aabar BVI.

Ia sebagai bayaran kepada International Petroleum Investment Corporation (IPIC) di Abu Dhabi untuk menjamin bon 1MDB, tetapi IPIC berkata ia tidak dikaitkan dengan Aabar BVI.

WSJ juga melaporkan Biro Penyiasatan Persekutuan Amerika Syarikat (FBI) sedang menyiasat hartanah mewah berjuta dolar milik Riza di Los Angeles dan New York, sebagai sebahagian daripada siasatan ke atas 1MDB.

Red Granite tidak memberi jawapan kepada beberapa pertanyaan Malaysiakini mengenai perkara itu.

Lihat Komen
ADS