Paling Popular
Terkini
story images
story images
story images
mk-logo
Berita
Najib: Lembaga Penasihat 1MDB yang saya ketuai tiada fungsi pentadbiran
Diterbitkan:  May 24, 2016 11:36 AM
Dikemaskini: 3:41 AM

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata lembaga penasihat 1MDB yang diketuainya  tidak mempunyai fungsi pentadbiran dan hanya bertindak sebagai penasihat kepada firma pelaburan milik negara itu.

"Semua keputusan dan urusniaga 1MDB dibuat oleh pihak pengurusan dan lembaga pengarah 1MDB," katanya.

Najib berkata demikian kepada soalan Dr Ko Chung Sen (DAP-Kampar), dalam jawapan bertulis di parlimen atas sifatnya sebagai menteri kewangan.

Ko menyoal mengenai peranan lembaga penasihat yang dipengerusikan oleh Najib sendiri, dan sama ada perdana menteri dan anggota lain yang terbabit dalam merangka strategi pembiayaan, pembelian dan penjualan aset 1MDB.

Beliau juga bertanya sama ada perdana menteri dan anggota panel penasihat lain telah diberikan taklimat sepenuhnya mengenai urusan-urusan berbilion dolar 1MDB.

Najib dalam jawapan berasingan kepada satu lagi soalan Ko berhubung topik yang sama berkata laporan 1MDB yang disediakan oleh Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) sebelum ini tidak menunjukkan sebarang bukti salah laku yang didakwa dilakukan olehnya.

"Tiada sebarang bukti di dalam laporan PAC yang menunjukkan salah laku oleh perdana menteri dalam pentadbiran 1MDB," katanya.

Ko juga menyoal sama ada Najib membaca dokumen-dokumen 1MDB yang memerlukan  tandatangan beliau untuk kelulusan dan jika perdana menteri memahami kandungan dokumen sebelum menurunkan tandatangan beliau.

"Saya ingin bertanya jika perdana menteri telah diperdaya oleh Pegawai Eksekutif 1MDB dan pegawai-pegawai beliau untuk menandatangani dokumen yang membenarkan pemindahan berbilion ringgit," soal Koh.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS