Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Guna wang untuk dapat undi juga suatu rasuah, tegas PAS
Diterbitkan:  Jun 26, 2016 2:19 PM
Dikemaskini: 6:23 AM

Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man hari ini mengingatkan tawaran wang untuk mendapatkan undi adalah satu bentuk rasuah.

Ia adalah perkara yang sama ketika seseorang menawarkan rasuah untuk melepaskan diri dari saman trafik atau apabila menawarkan rasuah untuk mendapatkan kontrak.

"Dalam erti kata lain, rasuah adalah pengambilan kekayaan orang lain melalui cara menipu, iaitu dengan menerima suapan dalam pertukaran untuk mendapatkan manfaat kepada dia atau merugikan saingan, untuk mempercepatkan atau melambatkan sesuatu, atau untuk mendapatkan kedudukan atau pekerjaan yang tidak layak bagi perasuah dari mereka yang berkuasa.

"Makna rasuah sebenarnya cukup luas, tidak terhad kepada isu-isu kewangan tetapi juga penyalah gunaan kuasa yang diamanahkan.

"Apa yang menyayat hati ialah walaupun semua orang tahu bahawa rasuah adalah satu jenayah, rakyat dan kerajaan membenarkan 'virus' ini disebarkan dan menjadi sebahagian daripada masyarakat," keluh beliau dalam satu kenyataan hari ini.

Tuan Ibrahim menegaskan bahawa perbuatan rasuah dikutuk dalam Surah Al-Baqarah ayat 188, dan Hadis Nabi Muhammad SAW.

Khususnya, Rasulullah bersabda bahawa mereka yang memberi rasuah, mereka yang menerimanya dan mereka yang bertindak sebagai orang tengah akan dimasukkan ke dalam neraka .

"Satu-satunya masalah adalah banyak yang hanya dibibir sahaja dalam menentang rasuah, tetapi apabila mendapatnya, itu dianggap sebagai rezeki," katanya.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS