Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
PAS: Husni, Wahid lari dari skandal 1MDB?
Diterbitkan:  Jun 28, 2016 12:29 PM
Dikemaskini: 6:30 AM

Pengunduran dua menteri yang bertanggungjawab terhadap urusan kewangan dan ekonomi negara, Datuk Seri Husni Hanadzlah dan Tan Sri Abdul Wahid Omar, ketika negara dilanda skandal 1MDB yang berterusan adalah sesuatu yang menghantui rakyat, kata ahli parlimen PAS Datuk Mahfuz Omar.

“Kenapa mereka meletakan jawatan di waktu negara sedang dilanda krisis ekonomi dan kewangan yang meruncing?

“Persoalan 1MDB yang makin rumit dan membebankan negara dan rakyat. Kenapa mereka berdua melarikan diri dari skandal besar negara 1MDB?” soalnya dalam dalam satu kenyataan media hari ini.

Dalam rombakan kabinet semalam, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengumumkan bahawa Husni meletakkan jawatan sebagai menteri kewangan kedua atas sebab-sebab peribadi.

Bagaimanapun Husni kemudiannya membuat kejutan dengan mededahkan bahawa beliau juga meletakkan semua jawatannya dalam Umno dan BN, termasuk sebagai bendahari parti.

Sementara itu Wahid, yang juga bekas Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Maybank, dilaporkan mahu kembali ke sektor swasta selepas penggal pertama beliau sebagai senator berakhir pada 4 Jun lalu.

“Saya berkeyakinan kedudukan mereka dalam kabinet mempunyai banyak pengetahuan yang tersembunyi berkaitan perkara penting yang membabitkan Najib dalam skandal besar negara sehingga mereka tidak lagi bersedia bersekongkol dengan kejahatan Najib.

“Perletakan jawatan Husni menimbul dan meninggalkan seribu satu persoalan. Yang pasti bagi saya ini adalah protes senyap dan undi tidak percaya terhadap Najib,” katanya.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS