Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Senarai pemimpin parti baru Dr M palsu
Diterbitkan:  Jul 16, 2016 6:35 PM
Dikemaskini: 11:03 AM

Satu senarai tersebar luas di media sosial yang didakwa merupakan barisan kepimpinan dalam parti politik baru yang bakal dibentuk Tun Dr Mahathir Mohamad.

Bagaimanapun salah seorang orang kuat Mahathir, Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan memberitahu Malaysiakini bahawa senarai itu adalah palsu.

Nama Khairuddin sendiri disenaraikan sebagai 'setiausaha agung' parti baru berkenaan.

Senarai itu mendakwa parti yang dinamakan sebagai Parti Melayu Baru Bersatu itu akan menyaksikan Tan Sri Muhyiddin Yassin dilantik sebagai presiden, manakala Datuk Seri shafie Apdal memegang jawatan timbalan.

Selain itu ia juga menyenaraikan nama naib-naib presidennya yang terdiri daripada bekas menteri undang-undang, Datuk Zaid Ibrahim, bekas naib presiden PAS Datuk Husam Musa, bekas menteri besar Kedah Datuk Seri Mukhriz Mahathir dan bekas ketua wanita Umno Tan Sri Rafidah Aziz.

Ia juga menyenaraikan ahli majlis tertinggi parti itu terdiri daripada ahli-ahli politik, aktivis, dan teknokrat, termasuk bekas gabenor Bank Negara Tan Sri Zeti Akhtar Aziz, bekas peguam negara Tan Sri Abdul Gani Patail, Presiden PERKASA Datuk Ibrahim Ali dan penari Bilqis Hijjaz.

Senarai palsu itu muncul dua hari selepas Mahathir mengesahkan spekulasi mengenai usaha pembentukan sebuah parti politik baru.

Parti itu dijangka menjadi gabungan besar pembangkang yang akan menampilkan PKR, DAP dan AMANAH bagi menghadapi BN dalam pilihan raya umum akan datang.

Mahathir berkata ia belum diputuskan sama ada parti baru itu akan eksklusif kepada orang Melayu atau terbuka kepada semua kaum.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS