Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita

PAS akan memfailkan saman terhadap Sarawak Report dalam masa sebulan ini.

Menurut Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, PAS akan memfailkan saman itu di England.

"Kita telah membuat keputusan akan membawa kes itu ke mahkamah di England kerana kita difahamkan media tersebut berpusat di sana.

"Kita kenal queen counsel (peguam kanan) yang pernah ada hubungan dengan kita dalam kes sebelum ini.

"Dalam masa terdekat, dalam masa sebulan ini," kata Abdul Hadi dalam sidang medianya di ibu pejabat parti itu di Kuala Lumpur hari ini.

Isnin lepas PAS membidas Sarawak Report selepas laman pemberi maklumat itu mendakwa parti Islam itu menerima RM90 juta daripada Presiden Umno Datuk Seri Najib Razak.

Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dilaporkan berkata PAS akan mengambil tindakan undang-undang terhadap Sarawak Report kerana didakwanya berniat jahat dan mencemar nama baik parti serta dasar Islam yang menjadi teras kepada parti itu.

Sementara itu, PAS mengulangi pendirian untuk mengambil pendekatan tunggu dan lihat berhubung penubuhan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU).

Abdul Hadi berkata, ini kerana sehingga kini parti itu belum berdaftar secara sah.

"BERSATU belum daftar lagi, jadi kita tunggu dan lihat," ujar beliau yang juga ahli parlimen Marang.

Bekas timbalan presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin minggu lalu secara rasmi mendaftarkan BERSATU untuk menyaingi wadah politik lamanya Umno.

ROS akan membuat keputusan sama ada meluluskan pendaftaran itu.

Setakat ini, Umno menentang penggunaan nama BERSATU atas alasan ia sering digunakan dan mendatangkan kekeliruan masyarakat.

Pemimpin-pemimpin BERSATU mungkin mengambil alih parti sedia ada jika pendaftaran mereka ditolak.

Lihat Komen
ADS