Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Sabah nafi pengarah jabatan air bertugas
Diterbitkan:  Oct 17, 2016 10:12 AM
Dikemaskini: 10:24 AM

Kerajaan negeri Sabah menafikan pengarah Jabatan Air Sabah yang disiasat kerana disyaki terlibat dalam kegiatan rasuah dan salah guna kuasa kembali bertugas selepas dibebaskan semalam.

Menurut jurucakap Pejabat Ketua Menteri, surat penggantungan tugas lelaki terbabit dikeluarkan pada minggu lalu.

Bagaimanapun laporan mendakwa kenyataan rasmi mengenainya akan dikeluarkan setiausaha kerajaan negeri Sabah tidak lama lagi.

Katanya laporan mendakwa pengarah terbabit kembali bertugas seperti dinyatakan beberapa portal berita adalah "sangat tidak tepat".

"Surat penggantungan dikeluarkan minggu lalu. Setiausaha Kerajaan Negeri akan keluarkan kenyataan (kemudian),” katanya dilapor Utusan Online.

Sebelum ini lelaki terbabit - yang disiasat berhubung tuduhan salah guna kuasa dan rasuah membabitkan RM3.3 bilion - akan memulakan tugasnya seperti biasa hari ini.

Memetik peguam PJ Pereira The Star melaporkan pengarah terbabit memberitahu bahawa beliau belum menerima sebarang notis penggantungan kerja dan oleh itu, akan kembali bertugas seperti biasa.

Semalam, pengarah berusia 54 tahun itu dibebaskan dari lokap polis Kepayan selepas Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) membenarkan dia diikat jamin RM500,000 dan dua penjamin.

Beliau juga diarahkan untuk melaporkan diri kepada SPRM Sabah setiap bulan.

Pengarah itu bersama timbalannya dan dua yang lain ditangkap pada 4 Oktober lalu berhubung siasatan penyelewengan peruntukan kerajaan persekutuan untuk projek bekalan air bersih di Sabah sejak 2010.

Suspek disiasat mengikut Seksyen 17 (a) Akta SPRM dan Seksyen 165 Kanun Keseksaan kerana akitiviti pengubahan wang haram.

Menurut The Star, perintah reman dua minggu ke atas tiga lagi suspek membabitkan timbalan pengarah berusia 52 tahun, seorang ahli perniagaan dan seorang akauntan syarikat akan tamat esok.

Dalam kes yang melibatkan rampasan tunai terbesar SPRM, seorang penasihat berusia 62 tahun kepada Kementerian Kewangan Sabah juga menjadi suspek kelima ditahan.

Lelaki itu yang ditahan di pejabatnya awal minggu lalu dilaporkan adalah timbalan pengarah Jabatan Air Negeri yang bersara tahun lalu dan kemudian dilantik sebagai penasihat dalam hal-hal teknikal dan kejuruteraan.

SPRM dalam serbuannya berjaya merampas wang berjumlah hampir RM53 juta daripada pengarah dan timbalannya. Selain itu turut dirampas adalah sembilan kereta mewah, jam tangan berjenama, 127 geran tanah dan 94 beg tangan.

Sejak tangkapan itu, 82 orang termasuk kontraktor, keluarga dan anggota jabatan berkenaan telah disoal-siasat.

Lihat Komen
ADS