Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Isu Laksa S'wak, minyak masak: Jangan hentam saya - Chef Wan
Diterbitkan:  Oct 29, 2016 5:31 PM
Dikemaskini: 9:35 AM

Selebriti chef, Datuk Redzuwan Ismail atau lebih dikenali sebagai Chef Wan, memberitahu para pengkritik agar tidak menyalahkan beliau kerana pembaziran 1,500 hidangan laksa Sarawak atau komen beliau mengenai kenaikan harga minyak masak.

Chef Wan hadir pada sebuah acara yang menyaksikan sebuah pusat membeli-belah tempatan di Sarawak semalam mencipta rekod dengan mangkuk terbesar Sarawak Laksa tetapi menerima kritikan selepas terdapat pendedahan mengenai makanan itu yang dibuang.

Beliau juga dikritik kerana mencadangkan alternatif yang lebih sihat dalam aktiviti memasak sebagai tindak balas kepada peningkatan dalam harga minyak masak.

Mengenai Laksa Sarawak itu, Chef Wan menjelaskan bahawa beliau hanya hadir sebagai tetamu.

"Saya dijemput hanya untuk menyertai pelancaran dewan makanan baru pusat membeli-belah itu.

"Saya tidak memasak laksa atau tidak pernah sedar mereka tidak akan menghidangkannya kepada orang lain sehingga saya berada di sana pagi itu," katanya dalam beberapa siri catatan Instagram.

Chef Wan menambah, beliau juga terkejut apabila mendapati makanan itu akan dibuang dengan menyifatkan langkah itu sebagai 'kurang bijak'.

"Tetapi kita adalah tetamu, tidak membuat keputusan itu dan tidak boleh dipersalahkan untuk itu," jelasnya.

Pada masa yang sama, Chef Wan juga mempertahankan komennya pada majlis itu apabila mencadangkan agar orang ramai mempertimbangkan pilihan yang lebih sihat seperti memanggang, membakar atau mengukus daripada menggoreng yang menggunakan lebih banyak minyak memasak.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS