Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Anwar ingatkan Najib tak terlalu bergantung kepada China

Bekas ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini menyambut baik lawatan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak ke China, tetapi memberi amaran supaya tidak terlalu bergantung kepada negara itu.

Katanya, Najib sebaliknya perlu memberi tumpuan ekonomi negara yang gawat kini kian meruncing dan membebankan rakyat berikutan harga petrol dan minyak masak, dua minggu selepas Bajet 2017 dibentangkan.

“Bajet tidak telus dan menyembunyi muslihat kenaikan harga yang membebankan rakyat. Minyak masak adalah hasil keluaran negara.

“Mengapa tiada usaha menghubungi pengeluar besar dalam negara untuk memastikan sejumlah kecil pengeluaran diperuntukkan untuk pengguna dalam negara dengan harga terkawal? soalnya di luar Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Atas sebab ini, beliau menggesa rakyat supaya keluar dan membantah semasa perhimpunan BERSIH pada 19 November ini.

Mengulas mengenai lawatan Najib ke China, Anwar, berkata ia adalah sesuatu yang positif

"Lawatan (ke China) adalah sesuatu yang positif tetapi saya juga memberi amaran kepada menjadi terlalu bergantung kepada negara ini.

"Perlu berhati-hati dan adalah lebih baik untuk negara ini memberi tumpuan kepada ekonomi dan lebih cepat dia (Najib) menyedari lebih baik," kata Anwar.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS