Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Ambiga soal bagaimana bekas pengerusi SPR boleh betulkan kesilapan lalu
Diterbitkan:  Nov 5, 2016 2:39 PM
Dikemaskini: 6:51 AM

Bekas Pengerusi BERSIH, Datuk Ambiga Sreenevasan mahu tahu bagaimana Naib Presiden BERSATU yang baru dilantik, Tan Sri Abdul Rashid Rahman akan memperbetulkan sistem yang diwujudkannya ketika menjadi Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

"Saya cadangkan anda bercakap dan bertanya kepadanya bagaimana dia akan membetulkan semua kesalahan yang telah lalu.

"Itu yang saya mahu tahu daripada beliau," katanya kepada pemberita ketika BERSIH merayu sokongan di pasar pagi di Klang hari ini.

Abdul Rashid, yang dilantik sebagai naib presiden baru BERSATU pada Rabu lalu mengetuai SPR dari tahun 2000 hingga 2008.

Pembangkang dan NGO sering mengkritik suruhanjaya itu kerana didakwa bersikap partisan dan memihak parti pemerintah, serta mengabaikan salahlaku pilihanraya.

Abdul Rashid juga menyertai kumpulan pendesak hak Melayu, PERKASA pada tahun 2003 dan dilantik sebagai naib presiden.

Ambiga berkata beliau berharap Abdul Rashid kini akan membantu rakyat sebagai Naib Presiden BERSATU.

"Itulah yang saya inginkan kepadanya. Dia akan tahu apa yang dia lakukan, maka beliau sepatutnya membantu rakyat. Jika tujuannya itu, saya tabik kepada beliau," katanya.

Walaupun mengakui sangat berbeza pendapat dengan Abdul Rashid pada masa lalu, Ambiga mengakui bahawa seseorang boleh berubah.

Beliau turut mengulas mengenai ancaman pemimpin baju merah Datuk Seri Jamal Md Yunos untuk memastikan sebahagian bangunan pejabat Malaysiakini "runtuh" ​​dalam himpunan yang dirancang hari ini.

Ambiga, yang juga seorang peguam, berkata, ancaman Jamal adalah jelas satu kesalahan jenayah.

"Terdapat kesalahan yang cukup di bawah kanun keseksaan yang telah dilanggar akibat ancaman itu," katanya.

Ahli Parlimen Klang, Charles Santiago, yang turut hadir di pasar pagi hari ini, mengingatkan bahawa negara ini memiliki kedaulatan undang-undang.

"Mereka (baju merah) tidak boleh menjadikan kedaulatan undang-undang di tangan mereka dan membuat undang-undang," katanya.

Sebelum ini Jamal berikrar sebahagian bangunan Malaysiakini akan "runtuh" ​​semasa perhimpunan mereka hari ini, kecuali portal berita itu memberi penjelasan memuaskan mengenai pembiayaan yang diterima daripada Open Society Foundations (OSF) yang dikaitkan dengan George Soros.

Satu penjelasan terperinci telah diberikan, tetapi Jamal kelihatan berkeras untuk meneruskan perhimpunan hari ini.

 

Lihat Komen
ADS