Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
story images
story images

Beberapa pemimpin pembangkang berpendapat sekarang bukan masa sesuai untuk seseorang perdana menteri bercuti bersama keluarga menggunakan jet kerajaan.

Menurut Naib Presiden PKR Rafizi Ramli, ketika keadaan ekonomi negara yang suram, Datuk Seri Najib Razak tidak sepatutnya mengadakan perjalanan untuk percutian mewah di luar negara.

Walaupun beliau bersetuju dengan pendapat seorang menteri bahawa faktor keselamatan adalah antara sebab mengapa Najib berhak menggunakan kemudahan berkenaan atas kapasitinya sebagai perdana menteri, Rafizi berpendapat, pertimbangan perlu diambil mengikut keadaan semasa kewangan di Malaysia.

Kata Rafizi perdana menteri juga melaksanakan dasar pengurangan peruntukan pada Belanjawan 2017.

"Perbelanjaan jet kerajaan sepatutnya satu daripada keutamaan dipotong. Beliau tidak boleh terus menggunakan jet peribadi awalaupun untuk penerbangan domestik. Ini bertentangan dengan dasarnya.

"Saya menjangkakan kerajaan membelanjakan kira-kira RM70 juta setajun untuk meminjam dan mengendalikan semua lima jet rasmi," katanya kepada Malaysiakini hari ini.

Rafizi yang juga anggota parlimen Pandan membuat kenyataan itu sebagai reaksi kepada komen Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Nur Jazlan Mohamed semalam.

Kata Nur Jazlan sebagai perdana menteri, Najib berhak untuk menggunakan pesawat udara milik kerajaan seperti Airbus Corporate Jet A319.

Kata beliau kepada Malaysiakini, ada beberapa pertimbangan perlu diambil kira sebelum perdana menteri menguruskan penerbangan berkenaan secara peribadi.

"Kadang-kadang untuk tujuan keselamatan adalah lebih baik untuk beliau (Najib) menggunakan kemudahannya itu untuk bercuti," katanya.

Nur Jazlan juga menyatakan tidak ramai menyedari hak perdana menteri itu.

Menurut Rafizi penggunaan jet peribadi untuk bercuti ke luar negara dianggap perbelanjaan boros dan rasa tidak sensitif Najib atas penderitaan rakyat.

"Kalau di negara lain, dia tentu sudah meletak jawatan," katanya.

Beliau juga menggesa kerajaan merangka satu garis panduan berhubung penggunaan jet kerajaan.

Sekurang-kurangnya, kata Rafizi, seorang isteri perdana menteri perlu membayar semula setiap sen yang digunakan untuk penerbangan itu mengikut kadar penerbangan komersial, seperti diamalkan di AS.

Sementara itu pemimpin Parti Amanah Negara (AMANAH) Dr Hatta Ramli berkata, percutian Najib dan keluarganya dibuat ketika ada rakyat di negara ini menghadapi musibah banjir.

"Ketika ada orang ditempatkan di pusat pemindahan banjir di Kelantan, perdana menteri kita menaiki kapal terbang ke sana sini.

"Ini membuatkan rakyat tertanya-tanya sama ada perdana menteri memahami penderitaan kita," katanya.

Mengenai kenyataan Nur Jazlan, Dr Hatta berkata, beliau sebelum ini menganggap timbalan menteri itu memberikan nasihat kepada Najib supaya lebih berhemat dalam berbelanja.

Tambahan pula, kata anggota parlimen Kuala Krai itu, Najib boleh saja menghabiskan percutiannya di Malaysia berbanding ke luar negara.

"Dia tidak cukup sensitif. Saya tak pasti sama ada Malaysia berhak mempunyai perdana menteri yang begitu," katanya.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS