Paling Popular
Terkini
story images
story images

PAS akan menganjurkan satu himpunan mega pada 18 Februari depan untuk memberi penerangan kepada orang ramai terutamanya umat Islam tentang Akta 355.

Himpunan Akta 355 itu juga akan turut disertai ratusan NGO yang menyokong pindaan rang undang-undang berkenaan, kata pengerusi himpunan itu, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

Beliau yang juga timbalan presiden PAS berkata himpunan yang akan diadakan di Dataran Merdeka itu menganggarkan kehadiran kira-kira 300,000 orang yang terdiri daripada anggota parti, NGO serta orang ramai.

Antara NGO yang akan hadir serta menjadi penganjur bersama himpunan ini ialah Sekretariat Ummah, Majlis Peguam Muslim Malaysia, Majlis Profesional Muslim Malaysia, Pertubuhan Pembela Islam dan Majlis Amal Islami Malaysia.

"Himpunan ini objektif besarnya ialah untuk kita sama-sama nyatakan matlamat untuk bagi penjelasan terhadap kewajaran Akta 355 dan kenapa mesti disokong oleh semua umat Islam, khususnya ahli parlimen.

"Ia juga untuk bangkitkan semangat umat Islam dalam hadapi cabaran dan tentangan pihak yang tak memahami atau mengambil kesempatan tentang isu ini kerana bimbang ia boleh cetus suasana tak harmoni.

"Himpunan ini juga boleh hilangkan keraguan dan kebimbangan rakyat (tentang Akta 355)," katanya dalam satu sidang media di Shah Alam hari ini.

Himpunan berkenaan akan bermula pada jam 3 petang dan dijangka berakhir pada jam 11 malam.

Himpunan itu bertemakan 'syariat diperkasa rakyat sejahtera'.

Selain itu, ketika ditanya sama ada pihak polis telah memberikan kebenaran untuk mengadakan himpunan berkenaan, Tuan Ibrahim memberitahu permohonan telah dibuat namun masih belum menerima kebenaran rasmi.

Ditanya lagi sama ada pihaknya mempunyai lokasi alternatif sekiranya permohonan untuk diadakan di Dataran Merdeka ditolak, Tuan Ibrahim berkata: "Alternatif ada tapi kita yakin dapat Dataran Merdeka".

Ketika ditanya adakah PAS yakin pindaan rang undang-undang Akta 355 diluluskan sebelum pilihan raya umum, Tuan Ibrahim berkata beliau berharap agar ia lulus secepat mungkin.

"Lagi cepat lagi baik. Tapi ia akan dibawa pada bulan Mac nanti selepas itu akan ada bacaan kedua, ketiga.

"Kita harap dapat luluskan lebih awal (sebelum pilihan raya umum)," ujarnya lagi.

.

 

Lihat Komen
ADS