Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
'Kerjasama BERSATU-PAS akan satukan pembangkang'
Diterbitkan:  Feb 2, 2017 3:52 PM
Dikemaskini: 7:56 AM

Kerjasama antara PAS dan Parti Pribum Bersatu Malaysia (BERSATU) akan merintis jalan ke arah pembentukan muafakat politik yang lebih kukuh antara parti-parti pembangkang, kata Presiden BERSATU, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

“BERSATU sebelum ini telah menandatangani perjanjian kerjasama dengan Pakatan Harapan dan kerjasama ini akan diteruskan.

“Persefahaman yang dicapai dengan PAS ini akan melengkapkan usaha ke arah mewujudkan muafakat politik antara parti-parti pembangkang dan InsyaAllah akan memperkukuhkan lagi kedudukan parti-parti pembangkang menjelang PRU-14,” kata Muhyiddin dalam satu kenyataan hari ini.

PAS dan BERSATU, semalam mengadakan mesyuarat tertutup di mana kedua-dua parti bersetuju untuk membentuk sebuah jawatankuasa induk bersama bagi merangka kerjasama bagi menghdapi pilihan raya akan datang.

“Saya berdoa semoga perjanjian BERSATU-PAS akan dapat dimeterai oleh saya dan Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Presiden PAS, dalam tempoh beberapa hari akan datang,” katanya.

BERSATU sebelum ini berusaha keras bagi memujuk PAS supaya pada pilihan raya akan datang hanya menyaksikan pertanding satu penjuru di antara pembangkang dan BN.

Bagaimanapun, PAS tidak sehaluan dan mempunyai masalah dengan sekutu BERSATU dalam Pakatan Harapan, iaitu parti serpihannya, AMANAH dan DAP.

AMANAH dan PAS dikatakan berkemungkinan besar menentang satu sama lain.

Begitu juga, Mahathir menjadikan keadaan lebih tegang dengan PAS, dengan berkata pembangkang tidak memerlukan mereka.

Lihat Komen
ADS