Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
'Jualan Proton dibimbangi jejas pekerja tempatan'
Diterbitkan:  Feb 13, 2017 10:29 PM
Dikemaskini: 2:33 PM

Seorang ahli ekonomi menyuarakan kebimbangannya mengenai kesan penjualan kepentingan majoriti Proton Holdings Bhd (Proton) kepada rakan kongsi strategik asing (FSP) terhadap pekerja tempatan di kilang pengeluaran di Tanjung Malim, Perak.

Ahli Ekonomi Ramlan PointOn Consultus Sdn Bhd, Dr Jorah Ramlan berkata langkah itu sebaliknya wajar disambut baik jika kilang pengeluaran berkenaan dapat dipertingkatkan bagi tujuan pasaran eksport di rantau Asia.

"Ini sudah semestinya dapat meningkatkan pekerjaan dalam negara kita kerana lebih mudah menggunakan pekerja tempatan berbanding asing.

"(Namun) jika rakan kongsi asing itu memutuskan bahawa lebih mudah jika kilang itu ditempatkan di negara asal mereka, atau mengasingkan perniagaan; mengekalkan kilang berkenaan di sini dan mempunyai satu lagi kemudahan sama di negara mereka...ini pasti menjejaskan kadar pekerjaan kita," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita di luar acara Forum Tadbir Urus Ekonomi Dalam Tadbir Urus Sektor Awam anjuran Persatuan Ekonomi Malaysia, hari ini.

Jorah bagaimanapun menyifatkan semua keadaan itu sebagai kemungkinan dan sebarang jawapan muktamad (mengenai FSP) akan diumumkan oleh Proton pada Rabu ini.

"Ini semua adalah 'jika'...jika anda ada rakan Asia, mereka berkemungkinan mahukan kemudahan itu di negara asal kerana faktor tenaga kerja yang lebih murah di sana.

"Jika rakan itu sebaliknya adalah dari Eropah, tidak mungkin kilang itu ditempatkan di negara asal kerana kos buruh yang lebih tinggi," katanya.

Jorah bagaimanapun menegaskan, siapa pun yang menjadi pilihan Proton, pelaburan berkenaan akan menguntungkan pengeluar kereta nasional itu.

Mengulas mengenai perubahan struktur tenaga kerja, beliau berkata ia terpulang kepada budi bicara FSP untuk menyenaraikannya atau tidak dalam terma dan syarat-syarat perjanjian kontrak terbabit.

"Tiada apa yang perlu kita bimbangkan jika mereka dari awal lagi menegaskan bahawa ia (syarat) itu kekal seadanya," katanya.

Dari segi jaminan pekerjaan, Jorah berharap terma dan syarat perjanjian antara Proton dan FSP itu mampu menyelamatkan kira-kira 60,000 pekerjaan.

"Saya berharap ada klausa tertentu dalam kontrak yang menyatakan bahawa ia (FSP) tidak dibenarkan membuang pekerja atau mengurangkan jumlah mereka kerana amat penting untuk memastikan pekerja itu dilindungi," katanya.

Malah, jelasnya, ada kaitan tidak langsung antara tenaga kerja dan jaminan ekonomi kerana sebarang tindakan mengurangkan pekerjaan boleh memberi kesan terhadap aspek bagaimana Malaysia dapat meningkatkan penggunaannya dalam ekonomi.

Mengulas sama ada FSP itu perlu mengekalkan kilang pengeluaran Proton di Tanjung Malim berbanding jenama Proton itu sendiri, Jorah menegaskan, jenama boleh diubah namun ia bergantung sama ada ia dibenarkan mengikut perjanjian kontrak berkaitan.

Menurutnya, jenama Proton itu dikenali di Malaysia dan negara tertentu di Asia dan biarpun sudah dieksport ke United Kingdom dan Asia Barat, jumlahnya kecil.

Beliau turut menyifatkan rancangan Proton melibatkan penyertaan FSP sebagai langkah amat baik dari perspektif perniagaan berikutan dasar Malaysia yang sentiasa menyambut baik pelaburan asing.

Menurutnya, di New Zealand misalnya, banyak perniagaan di negara itu termasuk bank-bank yang dimiliki oleh rakyat Australia.

"Oleh itu, sama ada Proton memilih rakan kongsi dari negara Asia atau Eropah, ia tidak memberi perbezaan ketara dalam aspek teknologi kerana kita juga ada banyak kereta asing di Malaysia, terutamanya kereta Eropah dan Jepun," katanya.

Jorah berkata, negara-negara Eropah mempunyai pendirian yang jelas dari segi kaedah perniagaan yang dijalankan dan amat telus mengenai apa yang boleh dan tidak boleh dilakukan dan ia berbeza dari negara perindustrian baharu Asia seperti China.

"Bagi saya, mereka (China) sedang berusaha untuk melaraskannya tetapi (hakikatnya) mereka masih baharu.

"Akan ada kecenderungan untuk kemungkinan mereka mewujudkan semula peraturan tertentu...jika ia dilakukan di negara asal, kita tidak boleh berbuat apa-apa tetapi andai ianya di Malaysia, sudah pasti ini menyentuh peraturan di sini.

"Kita boleh menentukan apa yang kita harapkan daripada pelabur.

"Saya berharap mereka menyenaraikan semua terma dan syarat itu sebelum memutuskan untuk meneruskan rancangan FSP. Kita perlu ada syarat atau kontrak yang amat jelas...apa yang sebenarnya diingini atau mahu dielak daripada berlaku," katanya.

- Bernama

Lihat Komen
ADS