Paling Popular
Terkini
story images
story images
story images
mk-logo
Berita
Debat elak Khairuddin dilabel jaguh kampung
Diterbitkan:  Feb 28, 2017 8:58 PM
Dikemaskini: 1:06 PM

Penganalisis politik dan pensyarah Universiti Islam Antarabangsa (UIA) Dr Maszlee Malik, mencadangkan Anggota Parlimen Kuala Nerus Datuk Dr Khairuddin Aman Razali menerima cabaran debat seorang pensyarah universiti berhubung pindaan Akta 355.

Menurut Dr Maszlee, Khairuddin yang juga ketua penerangan Dewan Ulama PAS perlu menerima pelawaan debat itu bagi memastikan beliau tidak digelar sebagai jaguh kampung.

Malah, katanya, medan debat itu juga boleh dijadikan sebagai kayu pengukur untuk melihat kredibiliti sebenar ulama PAS yang sebelum ini didakwa hanya berceramah politik sehala.

"Ceramah politik sehala biasanya menjadi medan para ulama PAS seperti Khairuddin dan lain-lain untuk mengutuk lawan mereka tanpa adanya akauntibiliti dan semak imbang.

"Para ulama PAS sewenangnya menghentam, mengugut, menghina mana-mana individu yang tidak sehaluan dan tidak sealiran dengan mereka terutamanya dalam isu rang undang-undang 355 dan juga hubungan rapat Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang dengan Tehran serta Umno.

"Ruang debat, dialog atau forum lebih sesuai untuk memastikan ketepatan fakta, integriti dan profesionalisme. Jika beliau (Khairuddin) melarikan diri daripada berdialog, ia hanya akan memberikan kesan buruk dan titik hitam dalam lipatan sejarah hidupnya kerana beliau akan dilihat hanya berani sebagai jaguh kampung sahaja," kata Dr Maszlee dalam kenyataannya kepada Malaysiakini.

Sendiri lontar cabaran

Isu debat atau diskusi melibatkat Khaiduddin timbul selepas pensyarah Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Dr Rozaimi Ramle menyatakan kesediaannya menyambut 'tawaran' Khairuddin yang mempertikaikan sikap sesetengah pihak yang menolak cadangan pindaan Akta 355.

Rozaimi menyambut tawaran itu selepas tersebarnya klip video ceramah Khairuddin yang menyatakan kesediaannya untuk berhujah dengan sesiapa sahaja yang menganggap melakukan pindaan Akta 355 adalah tidak wajib.

Malah, dalam klip video ceramah sepanjang kira-kira 4.30 minit itu, Khairuddin turut mencadangkan supaya disekeh kepala mufti yang anggap pindaan Akta 355 itu bukan wajib.

Selain itu, pensyarah kanan di Jabatan Fiqh dan Usul al-Fiqh UPSI itu juga berkata, sekiranya Khairuddin bersetuju untuk berdebat, ia boleh dijadikan medan untuk dirinya membersihkan nama ekoran isu pembelian kereta Audi Q7 kepada isterinya menjadi tular di media sosial.

"Khairuddin boleh ambil peluang ini untuk membersihkan dirinya dari isu hangat pembelian Audi Q7 untuk isteri keduanya yang menjadi viral di media sosial dan menjadi perbualan netizen.

"Terbaik untuk Khairuddin ialah untuk tampil dalam debat dengan Rozaimi yang menawarkan diri, di mana debat tersebut beliau (Khairuddin) sendiri yang melontarkan cabarannya," katanya lagi.

Sementara itu, Mufti Perlis Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin turut memberikan respon terhadap 'sahutan' Rozaimi.

Mohd Asri yang dirujuk Khairuddin dalam ceramahnya itu berkata, beliau berharap agar program debat bersama Khairuddin - jika benar diadakan - akan berlangsung dengan baik.

"Mari kita doakan supaya program berjalan dengan dengan baik. Insha-Allah akan ada banyak kebaikan.

"Tahniah al-fadhil Dr Rozaimi yang menyahut cabaran tersebut," tulis Mohd Asri di Facebooknya.

Lihat Komen
ADS